Stephan Enter: Pastorale
Stephan Enter is het pseudoniem van S.D.V.B. van Schaffelaer
(1973). De in Rozendaal geboren schrijver is opgegroeid in Barneveld en nu
woonachtig in Utrecht.
Zijn nieuwe roman “Pastorale” speelt in de jaren tachtig
in Brevendal, niet toevallig een anagram van Barneveld. Het verhaal is
gecentreerd rond twee jonge adolescenten in het gereformeerde gezin De Vree
waar vooral moeder extreem godsdienstig is. Vader heeft niet zo veel meer met
de kerk en is verslingerd aan
pianospelen en lezen.
Zoon Oscar zit in de vijfde klas van de middelbare school en
droomt al over het leven in een studentenstad. Daarbij spiegelt hij zich aan
zijn oudere zus Louise die al aan de universiteit studeert. Zij heeft zichzelf
inmiddels bevrijd van de ketenen van het geloof en leeft tamelijk vrijmoedig en
opstandig.
In Brevendal ligt de gereformeerde wijk vlakbij de Molukse
wijk. Oscar komt bij toeval thuis bij zijn Molukse klasgenoot Jonkie Matupessy
en raakt daar in de ban van diens knappe oudere zus Dona. Hij projecteert zijn
onuitgesproken fantasie rond het zich losmaken uit de benauwende plaatselijke
gemeenschap op haar.
Het gezin De Vree wordt regelmatig bezocht door de ouderling
Westeneng die welhaast een karikatuur is.
“Hij was een wandelend
cliché, een combinatie van kruiperigheid en eigendunk waarop natuurlijke
selectie sinds eeuwen geen vat meer kreeg.”
Westeneng doet ook denken aan de zwaar godsdienstige figuren
die sommige romans van bijvoorbeeld Maarten ’t Hart en Jan Siebelink bevolken.
Het grote verschil met romans als “Een vlucht regenwulpen” en “Knielen op een
bed violen” is echter dat in “Pastorale” de hoofdpersonen, en vooral Louise,
zich sterk afzetten tegen het geloof. Louise gaat zelfs zonder remmingen vol de
discussie daarover in.
In Brevendal leven beide genoemde bevolkingsgroepen vrijwel
volledig langs elkaar heen. Desalniettemin ontstaat er een bijzondere
vriendschap tussen Oscar en Jonkie, die tot de nodige roerselen en incidenten
in het dorp leidt.
Stephan Enter heeft een fijngevoelige schrijfstijl. Met fraaie pennenstreken
schildert hij prachtige verbale taferelen, daarbij het verhaal steeds
intrigerend houdend. De lezer vraagt zich bij tijd en wijle af wanneer de grote
uitbarsting plaats gaat vinden.
Het taalgebruik van Enter is ook niet zelden bijna poëtisch.
Hij beschrijft op prachtige wijze taferelen in de natuur.
“De dag als een vrucht
die op openbarsten stond. Ze zag hoe
nevelsliertjes zich loswikkelden uit de bomen, en hoe een grote oranje-zwarte
vlinder op een sering zijn vleugels traag bewoog en ze warmde voor de eerste
vlucht. Het vogelgezang dat haar had gewekt, was verdampt in het dauwige
ochtendlicht.”
Het boek “Pastorale” is eind november 2019 bij DWDD door het
boekenpanel uitverkoren tot boek van de maand. Nu is dat niet altijd een
aanbeveling (in het verleden vielen sommige mij althans erg tegen), maar in dit
geval is het een fraaie en afgewogen keuze. Het verhaal is mooi geconstrueerd,
en de afwisseling van hoofdstukken met dan Oscar en dan weer Louise als dragend
karakter is prettig verfrissend voor de lezer.
Stephan Enter heeft een prachtige roman geschreven over het
benauwende gereformeerde geloof als dat te ver doorslaat, en de nog altijd
bestaande Molukse problematiek. Die laatste is vooral voor jongeren niet goed
te begrijpen. Enter steekt daarin een helpende hand toe met enkele lichte
geschiedenislessen die echter de kern
van de ontstane situatie rond de voormalige KNIL-militairen en hun families nog
niet voor eenieder glashelder zullen maken.
Een minpuntje is dat het rookgedrag van Louise nogal sterk
is uitvergroot. Het staat natuurlijk symbool voor haar onafhankelijkheid maar
het mocht wat minder.
Het verhaal kent een abrupt einde, dat bijna uitnodigt tot
een tweede boek als vervolg.
“Pastorale” is een boek van hoge literaire kwaliteit met een
mooi verhaal en krijgt vier glanzende sterren.
Reacties
Een reactie posten