Toni Coppers: De zaak Magritte
De befaamde Belgische surrealistische schilder René Magritte
leefde van 1898 tot 1967. Zijn moeder doodde zichzelf in 1912 door zich, bedekt
met een doek, in de rivier te werpen. Het thema van bedekte vrouwengezichten
keert in zijn kunstwerken regelmatig terug. Zijn schilderijen zijn prachtig.
In 2017 was het vijftig jaar geleden dat Magritte overleed.
Als eerbetoon aan de schilder schreef Toni Coppers op verzoek van de
erven-Magritte in dat jaar een thriller waarin enkele elementen uit het werk
van de grote kunstenaar een rol spelen. Het werd een standalone zonder de
intrigerende commissaris Liese Meerhout uit de veelgeprezen en hopelijk nog
lang niet voltooide serie van inmiddels zeventien delen, maar mét de 44-jarige
ex-politieman Alex Berger.
Een aansprekend personage met grote privéproblemen.
Zijn echtgenote Camille is om het leven gekomen bij de terreuraanslagen in
Parijs, en wel op het terras van Le Carillon waar zij toevallig net was. Alex
kampt met een niet aflatend schuldgevoel omdat hij denkt dat hij Camille had
kunnen beschermen. Hij heeft zijn baan opgezegd, is zwaar alcoholist geworden
en wordt geplaagd door vreselijke nachtmerries. Zijn leven in Brussel is
zinledig en lijkt zinloos.
“Hij kon niets
ongedaan maken, wist hij. Wat gebeurd was, was gebeurd, hij kon het verleden
niet veranderen. Maar hij vreesde hoe langer hoe meer dat, op die vrijdagavond
twee jaar geleden, ook zijn toekomst op een of andere manier onherroepelijk was
vastgelegd.”
Als hij wordt gebeld door commissaris Moordzaken Lucas
Leroux met een verzoek om hulp, gaat hij erop in. Een oude bekende John Novak
is uit de gevangenis ontsnapt en trekt een spoor van moorden met een vooralsnog
onduidelijk verband. Wel is er steeds een verwijzing naar Magritte, zij het niet naar een pijp.
Een spannende zoektocht met hulp van onder meer twee
bijzondere vrouwelijke inspecteurs volgt. Intussen krijgt de lezer een diep
gevoel van mededogen met Alex in diens traumatische worsteling met het
verleden.
De ontknoping van het verhaal is heel bijzonder. Van Coppers
zijn we gewend dat de plot fraai is opgebouwd, en dat is in “De zaak Magritte”
evenzo.
“Hij kwam overeind en
bleef nog een tijdje voor haar graf staan, in gedachten verzonken, terwijl er
kraaien krasten in de bomen en in de verte het geluid van Parijs weerklonk, als
een ruisend, onophoudelijk gezoem.”
Goede wijn behoeft geen krans, om maar eens een cliché van
stal te halen. Toni Coppers heeft zijn sporen allang verdiend met zijn
prachtige Meerhout-reeks. Er staan hier op dit moment recensies van twaalf van
zijn boeken. Zijn schrijfstijl is ook in dit boek als altijd helder en
krachtig. De sfeertekeningen zijn prachtig en het woordgebruik is soepel. En de
belangrijkste karakters zijn haarfijn getekend.
Voeg daarbij de daverende, maar
ook heel gevoelige plot, en alle elementen zijn er voor een zeer lezenswaardige
thriller. Het boek is weliswaar uit 2017, maar heeft een onvergankelijke
status.
(Dit schilderij van Magritte speelt een rol in het boek)
“De zaak Magritte” is een zeer goed boek. Eentonig alweer, edoch
de vier sterren zijn volkomen verdiend.
Reacties
Een reactie posten