Angela Marsons: Stille schreeuw
Angela Marsons heeft in Engeland al dertien thrillers met als hoofdpersoon rechercheur Kim Stone op haar naam. Ze worden aldaar zeer goed verkocht. De eerste, “Silent scream”, verscheen in 2015. De productiviteit van Marsons is daarmee ongekend hoog.
Haar eersteling verscheen in januari 2020 in Nederland als
“Stille schreeuw”. De proloog speelt zich af in 2004 in Rowley Regis in de
Engelse streek Black Country die in de buurt van Birmingham ligt. Daarna gaat
het boek verder in het heden dat heel handig niet van een verdere
tijdsaanduiding is voorzien. Er wordt een vrouw in bad vermoord. Rechercheur
Kim Stone is een jonge kordate vrouw die motor rijdt en zich alleen in een auto
verplaatst als dat niet anders kan. Zij gaat op onderzoek als een huis in brand
staat. Opmerkelijk genoeg blijkt dat het huis waar de moord heeft
plaatsgevonden. De moordenaar wil kennelijk meteen aandacht voor zijn daad
trekken, het gaat niet om het wissen van sporen.
In Bryant die haar steeds met “baas” aanspreekt, heeft Kim
een trouwe en ijverige mannelijke collega. Al snel zijn er meer moorden die een
dwarsverband blijken te hebben met het inmiddels gesloten weeshuis Crestwood.
Bij toeval worden er dan ook nog menselijke botten aangetroffen in de bodem
rond het weeshuis. De zaak neemt daarmee grote vormen aan. Kleurrijke figuren
worden in het onderzoek betrokken zoals de oude nachtwaker William Payne die
met zijn zwaar gehandicapte vijftienjarige dochter in de buurt van Crestwood
woont. En dan is er ook het opmerkelijke koppel Richard en Nina Croft.
Het opsporen van de dader(s) verloopt tamelijk moeizaam. Als
Kim in de nachtelijke uren volstrekt onverantwoord in haar eentje een
gevaarlijke plek bezoekt, komt de moordenaar als een deus ex machina op haar
pad. Ze raakt in uiterst benarde omstandigheden waaruit ze zich op nogal
onwaarschijnlijke wijze redt. De plot neemt vervolgens nog een onverwachte
wending maar het pleit is al beslecht.
Angela Marsons heeft een vlotte pen. Haar taalgebruik is
helder en eenvoudig. De sfeertekeningen zijn treffend en fraai, en er is een,
zij het zeer bescheiden, portie soms typisch Britse humor in het boek verwerkt. Het verhaal is goed
geconstrueerd maar niet echt vernieuwend. De meeste thema’s zijn al vele malen
in andere thrillers aan de orde geweest, al zijn er wel enkele originele
punten.
De ontmaskering van de uit het niets verschijnende dader geschiedt
op een niet erg realistische manier. Marsons wil daarmee ongetwijfeld de
eigenzinnigheid van haar hoofdpersoon Kim Stone benadrukken. De uiteindelijke
ontsnapping van Kim uit handen van de moordenaar doet denken aan de vele
miraculeuze reddingen van James Bond. Daar moet je van houden. Het
realiteitsgehalte staat onder druk. Een thriller is dan wel fictie maar moet
ook geloofwaardig zijn.
“Stille schreeuw” is zeker een goede, lezenswaardige
thriller. Maar een hoogvlieger is het niet. Het boek krijgt drie sterren.
Reacties
Een reactie posten