Ildefonso Falcones: De schilder van Barcelona
Ildefonso Falcones (1959) is advocaat in Barcelona. Daarnaast schrijft hij monumentale, zeer lijvige romans over vooral de geschiedenis van die stad. Zijn doorbraak in Nederland kwam met “Kathedraal van de zee” in 2013.
Het meest recente boek van Falcones “De schilder van Barcelona” verscheen in
september 2020 in Nederland. Het heeft een forse omvang. In maar liefst 655
dicht bedrukte bladzijden vertelt Falcones over de roerige periode 1901-1909 in
Barcelona met een epiloog die zich afspeelt in 1932.
Hoofdpersoon is de keramist en schilder Dalmau Sala. Hij werkt als creatief brein in de keramiekfabriek van don Manuel Bello. Sala is verliefd op de mooie Emma Tàsies die een vooraanstaande rol speelt in de strijd van de arme arbeiders tegen de rijke bourgeoisie en de katholieke kerk. Daardoor verkeert hij in een voortdurende tweestrijd tussen twee werelden.
Barcelona is een kruitvat waarvan de lont al brandt. De kloof tussen arm en
rijk is extreem groot. Een grote groep vrouwen uit het arbeidersmilieu, onder
wie Emma en Dalmaus zusje Montserrat, gaat letterlijk de barricaden op wat
leidt tot confrontaties met politie en leger. Dramatische gebeurtenissen zetten
het leven van Dalmau geheel op zijn kop. Als Montserrat onder vreselijke
omstandigheden in de gevangenis zit, wordt Dalmau quasi-amoureus belaagd door Ursula,
de aantrekkelijke, verwende dochter van don Manuel. Hij gaat in op haar
vrijpostige avances omdat zij via haar vader de vrijlating van Montserrat
beweert te kunnen regelen. Dat gebeurt ook. Maar het daaropvolgende drama is zo
mogelijk nog erger. Vanaf dat moment bekoelt Emma door een allesoverheersend
schuldgevoel.
Dalmau stort zich op het maken van schilderijen. Hij is zeer
goed daarin en wordt al snel “de schilder van de ziel” genoemd. Bij zijn eerste
expositie mist hij zijn echte lief meer dan ooit.
“Dalmau miste Emma.
Hij zou in haar hand knijpen, de tekeningen toelichten, vertellen wie wie was,
wat hij ervoor had moeten betalen om hen te tekenen, wat ze van hem hadden
gejat, wat ze hem hadden toegeschreeuwd … En zij zou lachen, delen in zijn
succes. Misschien was het nu, na de expositie, mogelijk om elkaar weer te
zien.”
De verwijdering tussen beiden wordt versterkt door een
incident waaraan Dalmau part noch deel heeft, terwijl Emma daar geheel anders
over denkt. Er volgen in een tijdvak van jaren talrijke heftige gebeurtenissen
in de arbeidersstrijd. Tot verdriet van de schilder blijft Emma hem op afstand
houden.
“Het lukte Emma niet
in het reine te komen met haar verleden, en daardoor was ze niet in staat om
van iemand te houden. Hoe meer Dalmau aandrong, hoe sterker ze haar gevoelens
ontkende en ze haar toevlucht zocht in de politiek, de arbeidersstrijd, haar
verzet tegen de kerk, die ze verantwoordelijk stelde voor alle kwaad in de wereld.”
De lange, maar aangename ontdekkingsreis blijft verder voorbehouden
aan de lezer.
Ildefonso Falcones is een begenadigd verteller. In heldere en beeldende taal neemt hij de lezer vaardig mee naar het begin van de twintigste eeuw in Barcelona. Het epos is deels gebaseerd op reële gebeurtenissen in die tijd. De belangrijkste karakters in het boek zijn fraai vormgegeven en komen geheel tot wasdom. Grote verschillen in de denkwerelden en handelwijze van rijken en armen komen fraai tot uitdrukking.
De sfeer en de
structuur van de stad worden treffend weergegeven, en zijn voor de lezer
voelbaar en tastbaar. Diverse maatschappelijke en persoonlijke thema’s spelen
in het verhaal een rol. Het centrale thema is onvergankelijke,
onvoorwaardelijke liefde die voortdurend aan stormen en bedreigingen blootstaat,
waarbij de verliefde tot het uiterste gaat.
“De schilder van Barcelona” is een mooie roman van een
rasverteller. Vele, zeer vele uren leesplezier zijn gewaarborgd. Het boek is
zeer goed en krijgt vier heldere sterren.
Reacties
Een reactie posten