Heleen van den Hoven: Het Tango algoritme
Heleen van den Hoven heeft al twee buitengewoon goede thrillers op haar naam. Met zowel “Het CARPA Complot” als “De speelgoedman” behaalde zij hier de maximale waardering van vijf sterren, een uitzonderlijke prestatie.
Op 6 mei 2021 werd haar derde spannende geesteskind gelanceerd. De titel “Het Tango algoritme” met als toevoeging “Zoek… en je zult gevonden worden” doet vermoeden dat twee elementen een belangrijke rol spelen. Ofschoon tango in de boektitel met een hoofdletter wordt geschreven, is het niet gewaagd te veronderstellen dat deze prachtige, sensuele dans aan de orde komt. Later blijkt dat er ook een reden is voor de bedoelde hoofdletter.
Voorts
krijgt de lezer een inkijk in de wereld van het algoritme. Volgens Van Dale een
“systematisch stelsel voor het uitvoeren van rekenkundige bewerkingen en de
volgorde daarvan”. Algoritmen spelen een substantiĆ«le rol in de digitale
wereld, in het bijzonder bij het opsporen van profielen met bepaalde kenmerken
en van voorspelde behoeften op velerlei terreinen van individuen. Ook
kunstmatige intelligentie steunt in belangrijke mate op algoritmen. Ze helpen
ons om sneller ingewikkelde keuzes te maken. Het gevaar is dat de
technologische ontwikkeling zo snel gaat dat de regelgeving steeds achter de
feiten aanloopt.
Het verhaal begint met een mysterieuze proloog, waarvan de betekenis vooralsnog een volslagen raadsel is. Dan komen in korte hoofdstukken de hoofdpersonen ten tonele. Drie dames en een heer dragen lange tijd het verhaal.
Emmy Hogendijk is wiskundelerares aan het Noorderlicht College in Nieuwegein (niet toevallig de woonplaats van de schrijfster). Zij schrijft columns over wiskundige onderwerpen zoals algoritmen op internet, maar zorgt vanwege het beladen karakter ervan dat zij zelf niet te traceren is. Althans… Emmy is verzot op het dansen van de tango. Als ze een nieuwe danspartner nodig heeft, beschouwt ze dat als een wiskundig probleem.
Emmy is bevriend met Grace, een oud-leerlinge van haar die
op zeer jonge leeftijd moeder is geworden van Florence. Ze wonen in hetzelfde
huis. Emmy beschouwt Florence, inmiddels een tiener, bijna als haar eigen
dochter. Zowel met Grace als met Florence gebeuren ingrijpende dingen die
vanwege spoilergevaar hier niet worden toegelicht.
Als nieuwe danspartner van Emmy verschijnt Charles (!) die
een dubbele agenda lijkt te hebben. Hij werkt voor het bedrijf Cobal Research
dat belangen heeft in de wereld van de apps. Daar spelen algoritmen de eerste
viool. Charles ontpopt zich tot een bedreven tangodanser, zulks tot groot
genoegen van Emmy. Maar er vinden gebeurtenissen plaats die het vertrouwen
ondermijnen.
Florence krijgt een innige band met haar schoolgenoot Simon
die zich extreem trouw opstelt en het contact met zijn ouders verbreekt. Zijn
vader blijkt het prototype van een onverdraagzame en kille eigenheimer te zijn
die koste wat kost zijn zin wil doordrijven.
Na vele verwikkelingen is de ontknoping van de plot nogal
heftig, er vallen onverwachte slachtoffers. Het bijzondere en ook wel
ontroerende slot van het verhaal speelt zich af in Bergen op Zoom, de
geboorteplaats van de schrijfster (en toevalligerwijs ook van mij). Het
Juvenaat en de Peperbus zijn herkenbare items.
Heleen van den Hoven heeft een vloeiende schrijfstijl. Haar
taalgebruik is eenvoudig en doeltreffend. Bij de lezer ontstaat al snel een
helder beeld van de personen en omstandigheden. In korte hoofdstukken schildert
zij vanuit steeds het perspectief van een van de hoofdrolspelers de loop van
het verhaal. De plot is goed bedacht wat betreft het digitale deel ervan. Het
oefenen, toelichten en dansen van de tango is zeker in het eerste deel van het
boek evenwel dermate overheersend dat zeker de mannelijke lezer het gevoel
krijgt een overdosis ervan toegediend te krijgen. De in het tweede gedeelte
opgebouwde spanning maakt wel het nodige goed. Maar het gevoel blijft dat “Het
Tango algoritme” vooral vrouwelijke lezers zal aanspreken. Voor hen zal het
boek de kwalificatie zeer goed wel verdienen, voor mannelijke lezers haalt het
die net niet.
In dit bijzondere geval is de waardering dan ook vier
respectievelijk drieƫnhalve ster, afhankelijk van de doelgroep.
Mooi beschreven, goed onderbouwd ook. Binnenkort mijn leeservaring. grts Annette
BeantwoordenVerwijderen