Hilde Vandermeeren: Het huis aan de overkant
De derde novelle van Hilde Vandermeeren in de recentelijk uitgekomen trits is “Het huis aan de overkant”. De andere twee zijn “Een woord te veel” en “Kinderen eerst”, deze zijn hiervoren besproken.
Het verhaal speelt zich af op een eiland waar slechts twee huizen staan, Ferguson House en de Jachthut. Het eiland is slechts enkele keren in de maand per boot bereikbaar en is verstoken van alle moderne communicatiemiddelen. Daarmee is het een oase van rust, althans zo lijkt het. De 36-jarige Liz heeft geen partner meer en heeft haar drukke baan als hr-manager in Londen opgezegd.
“Als je eenmaal de top
hebt bereikt, kun je alleen maar vallen.”
Ze woont nu in het Ferguson House en organiseert daar
retraites voor groepjes mensen met burnoutklachten. Het grote huis en de
omgeving lijken in alle opzichten de ideale plek voor deze rustgevende
activiteiten, waaronder ook tamelijk zweverige.
In de Jachthut woont Sarah met haar nieuwe vriend Paul, een
stoere, wat simpele man met het hart op de juiste plaats. Sarah is naar het
eiland gevlucht om te ontkomen aan haar oud-collega Robert die haar stalkte en
ernstig bedreigde. Ze hoopt hier onvindbaar te zijn. Telkens als er een groepje
cursisten van Liz op het eiland verschijnt, vertoont Sarah paranoïde gedrag. Ze
is bang dat Robert of een bekende van hem een keer ter plaatse zal komen.
Daarom doet Sarah alles om te voorkomen dat ze wordt gespot.
Dan komt ene Eric als cursist van Liz op het eiland. Hij
herkent Sarah vagelijk en dan verandert de sfeer drastisch. De spanning is om
te snijden en Liz doet enkele ontdekkingen die haar beeld van de werkelijkheid drastisch
doen kantelen. Terwijl ze worstelt met ontluikende romantische gevoelens moet
ze alles in het werk stellen om zich in veiligheid te brengen. Het verhaal
eindigt met een beangstigende scène die als een geweldige cliffhanger kan
worden begrepen. Krijgt deze novelle een vervolg in een nieuwe thriller van
Hilde?
Ten derden male is Hilde Vandermeeren erin geslaagd een
boeiende novelle te componeren. Over haar uitstekende schrijfstijl hoeven we
het niet meer te hebben. De personages in het verhaal zijn mooi geportretteerd.
De psychologische kenmerken van de karakters komen ten volle uit de verf. Er is
bij tijd en wijle sprake van onverwachte duistere kanten bij sommigen. En de
verrassingen zijn wederom niet van de lucht. Intussen waant de lezer zich ter
plaatse door de beeldende beschrijvingen van de natuur op het eiland en de soms
heftige gebeurtenissen.
“Het huis aan de overkant” is een spannende, qua compositie
goed gelukte novelle met weliswaar enkele wat minder waarschijnlijke elementen.
Doch die dragen nu juist ook weer het bepaaldelijk niet alledaagse verhaal. Het
is als het ware fictie in het kwadraat. Het wordt wel erg eentonig: ook voor
deze zeer lezenswaardige novelle vier sterren.
Reacties
Een reactie posten