Rascha Peper: Dooi
De Nederlandse schrijfster Rascha Peper (pseudoniem van Jenneke Strijland) overleed in 2013. Ze werd slechts 64 jaar. Eerder is hier haar in 2017 postuum verschenen sprookjesachtige “Waterscheerling” besproken. Dat smaakte naar meer.
De novelle “Dooi” is uit 1999, maar het verhaal is tijdloos. Ruben Saarloos is eind vijftig en al lang getrouwd met Ina. Hij is vertaler van de meest uiteenlopende boeken. Ze wonen op een boot waarmee ze ook tochtjes maken. Tijdens een daarvan is de boot in een strenge winter vastgevroren op het IJsselmeer. Ina gaat terug naar de wal voor haar werk, Ruben blijft aan boord en vertaalt daar een doodsaai oninteressant boek over vissen.
Op een dag rijdt er tot zijn verbazing een mysterieuze
schaatsster op zijn boot af.
“Het laatste stuk reed
de schaatsster op haar gemak, met lome, lange slagen, alsof ze eerst nog wilde
taxeren op wie of wat ze eigenlijk was afgekomen. Een meter of tien van hem
vandaan kwam ze abrupt met een subtiele binnenwaartse voetbeweging tot
stilstand. Ze was jong, begin twintig misschien, geheel in het zwart gekleed en
met een lichte sproetige huid, rode wangen en een rode neuspunt.”
Ruben nodigt haar met enige schroom uit op de boot om wat op
te warmen. Dat gebeurt en enkele dagen lang komt de vrouw steeds terug. Ze heet
Bente Nerwanen en is medisch analiste met ongewoon werk bij de VU. In hun
gesprekken ontdooien beiden steeds verder. Ruben krijgt erotische gevoelens
voor de jonge vrouw die hij onderdrukt. Totdat het onvermijdelijke gebeurt.
Als de dooi heeft ingezet, wordt het ijs langzaamaan
onbegaanbaar. Op een dag komt Bente niet meer. Ruben vraagt zich af of hij haar
nog ooit terugziet. Als hij op zoek gaat naar haar doet hij een schokkende
surrealistische ontdekking. In de treinreis terug naar Ina tuurt hij zwijgend
uit het raam.
“Er waren een paar
grote witte wolken aan de lucht verschenen, die nauwelijks bewogen en als
trage, amorfe hemelse dieren op weg waren naar hun bestemming.”
De schrijfstijl van Rascha Peper is goed. Zowel de
ontwikkeling van de personages als de sfeertekeningen van de omstandigheden en
de natuur zijn van hoog niveau. Met eenvoudige woorden schept de schrijfster
een verhaal met boeiende beelden dat de fantasie van de lezer al snel op gang
brengt. Het verhaal doet lichtelijk sprookjesachtig aan, doch zou zomaar echt
gebeurd kunnen zijn.
“Dooi” is een fraaie novelle over de worsteling van een
tijdelijk in een isolement verkerende man met zichzelf. In het verhaal schuilt
veel diepgaande symboliek. Het boek verdient vier glinsterende sterren.
Hij onderdrukt de gevoelens, niet de vrouw ;-)
BeantwoordenVerwijderenInderdaad een mooi boek!
Scherpe observatie, Lalagè
BeantwoordenVerwijderen