Machteld Siegmann: Aloha
“Aloha” is een bundel met in een bestek van 160 pagina’s (op de e-reader slechts 110) maar liefst zestien korte verhalen van de Nederlandse schrijfster Machteld Siegmann. Het is waarlijk een bonte verzameling van personages, taferelen en gebeurtenissen. Het gaat niet aan de verhalen alle te behandelen. Dat zou leiden tot een lange opsomming. Maar apart en bijzonder zijn de verhalen zeker.
In het titelverhaal van het boek komt er plotsklaps een vreemde, zwijgzame vrouw in een dorp wonen. Zij blijft vrijwel onzichtbaar. Als zeurende buren een klacht indienen bij de dorpsraad, gaat deze de zaak onderzoeken. Doch de vrouw verdwijnt even onverwacht en snel als ze gekomen is, en laat een mysterie achter.
“Amaretto” is het openingsverhaal van de bundel. Het gaat over
de laatste werkdag van een veerman die op het punt staat met pensioen te gaan.
Hij wacht op zijn heimelijke liefde die elke dag met hem heen en weer vaart met
de veerpont. Als die almaar niet komt opdagen, wordt de laatste dag een heel
lange.
In “Vakantieman” gaat een vader met zijn twee tienerdochters
op kampeervakantie naar Frankrijk. In snelle penseelstreken schetst Siegmann
het typische pubergedrag en de praktische problemen onderweg. Een zeer aansprekend
verhaal.
En zo zijn er nog dertien andere verhalen in een
ongelooflijke variëteit. Sommige lijken op een “Unvollendete”, daarmee prikkelt
Siegmann de lezer ten zeerste. Ook al valt er weinig uit af te leiden over de
onderwerpen volgen hier de titels:
“De konijnencategorie”, “Rikkie”, “Hallo jongens”, “De
gegevenheid der dingen”, “Een slechte
dag”, “De allerheiligste dag”, “Kun je roken zonder verslaving?”, “Het jack”,
“De confrontaties van Jeanine Copijn”, “Gek beest”, “Bij de iriscopist”,
“Armageddon” en “Gewoon rechtdoor lopen”.
De thema’s zijn talrijk. Een rode draad lijkt te zijn een al
dan niet toevallige ontmoeting van mensen die verbinding zoeken en die soms wel
en soms niet vinden.
Siegmann heeft een gebalanceerde schrijfstijl. In rake
bewoordingen schetst ze pijlsnel het kader waarin het verhaal zich afspeelt.
Als lezer sta je meteen middenin de gebeurtenis. Het schrijven van korte
verhalen is een kunst apart die Siegmann tot in de puntjes blijkt te beheersen.
Zowel humor als diepe ernst spelen een rol in het boek, en af en toe worden die
gelardeerd met een licht vleugje absurdisme. Het maakt het lezen van de
verhalen tot een waar genoegen. Omdat de schrijfster ook het een en ander aan
de verbeelding overlaat, bevat het boek eigenlijk voor elk wat wils.
Een verantwoorde beoordeling is niet eenvoudig. Voor de
snelle lezer is het beslist gewoon een goed boek, maar voor de échte liefhebber
en fijnproever van korte verhalen is het een zeer goed boek. Dat betekent
derhalve drie of vier lichtende mysterieuze sterren.
Bedankt voor je bespreking! Ik lees graag verhalenbundels, maar ze worden weinig gelezen en er wordt helemaal weinig over geschreven. Zelf vind ik dat ook lastig. Deze ga ik noteren.
BeantwoordenVerwijderenEn die bladzijden die op een e-reader ineens heel anders zijn dan in het papieren boek, daar kan ik geen touw aan vastknopen.... Vaak zoek ik even op hoeveel bladzijden het 'eigenlijk' zijn om een beter idee te krijgen van de dikte.