Octavie Wolters: Dit gaat nooit voorbij

Op 31 januari 2024 verscheen “Dit gaat nooit voorbij” van schrijver en kunstenaar Octavie Wolters. In dit prachtig vormgegeven boek met bladzijden op groot formaat (33x23 cm) in hardcover stelt zij zich voor hoe ze met vogels zou kunnen praten tijdens wandelingen in de natuur.


Het boek heeft een mooie structuur. De bespiegelingen zijn in volgorde gerangschikt per maand van het jaar, steeds in een tweetal bladzijden. Links is een interessante, filosofisch getinte tekst te lezen die in sommige zinsneden bijna poëtisch aanvoelt. Op de rechterbladzijde is dan een prachtige illustratie (een linoleumsnede) te bewonderen met een treffende beeltenis van de besproken/gesproken vogel.

Zo ziet de maand januari er bijvoorbeeld uit:


Het lezen van de gedachten van Wolters biedt een bijzondere inkijk in de manier waarop volgens haar vogels tegen de wereld aan zouden kunnen kijken.

“ ‘Sommige dingen kun je alleen maar geloven’, zegt de winterkoning. Ik haal mijn schouders op. Ik vind het een ingewikkeld idee, ik heb mijn geheimen nu eenmaal het liefst ontrafeld. Het niets, de leegte, voelt soms zo ontoereikend. ‘Ik ga mijn best doen’, zeg ik dan. ‘Goed zo’, zegt de winterkoning.”

De tekst bij de linosnede is even goed leesbaar als verfijnd. Er zitten mooie gedachten in met af en toe een diepgaande strekking. In de maand maart staat de schrijver op de schaats op een bevroren ven en dan komt deze kernachtige waarneming:

“Ik voel hoe het ijzer van mijn noren het ijs flinterdun raakt, wonderlijk eigenlijk, ik zit maar met een messcherpe snede vast aan de wereld vandaag.”

En zo is de tekst bij elke maand van het jaar ontwapenend, nu eens indringend, dan weer luchtig, en steeds het herlezen waard.

“Ik kan me werkelijk niet voorstellen waarom mensen in hemelsnaam de wereld over willen reizen als zoveel schoonheid binnen handbereik is.”

Octavie Wolters vraagt op een zeer prettige wijze aandacht voor de natuur direct om ons heen. Haar schrijfstijl is heel aangenaam; geen moeilijke woorden, lange zinnen of gezochte metaforen. Gewoon meteen ter zake, waarbij de schitterende illustraties hartverwarmend zijn.

“Dit gaat nooit voorbij” is een pareltje en biedt momenten van waarachtige ontspanning in onze onrustige tijd. Het boek is gewoonweg buitengewoon goed en krijgt vijf vliegende sterren.

Reacties