Dominique Biebau: De Christiemoorden
De Vlaamse schrijver Dominique Biebau (1977) won in 2020 met zijn derde boek “Russisch voor beginners” de Gouden Strop. Dat boek is toentertijd merkwaardigerwijs aan mijn aandacht ontsnapt. Op 22 april 2024 verscheen “De Christiemoorden”. De titel is uiteraard een knipoog naar de grand old lady van het thrillergenre Agatha Christie.
In het vredige, ingeslapen dorpje Mollendaal gebeurt nooit iets opzienbarends.
“Mollendaal was een
stilstaande poel die wel wat stroming kon gebruiken.”
Daar komt plotsklaps verandering in als bij de plaatselijke
bibliotheek met korte tussenpozen pakketjes worden bezorgd met telkens een oude
editie van een thriller van Agatha Christie. Steeds vindt er in het dorp enkele
dagen na de ontvangst van het boek een naar misdaad riekende gebeurtenis
plaats.
Judith Monnaerts is de bibliothecaris van Mollendaal en ook
lid van de plaatselijke leesclub “Met thrillende vingers”. Daarvan maken ook
Eline, Sien, Veronique en Mireille deel uit. Judith heeft in de persoon van
Geoffrey ongewild een assistent in de bieb toegewezen gekregen. Diens gedrag
irriteert haar in hoge mate.
Wanneer een zekere Marleen een beangstigende ervaring heeft
waarbij kwade opzet in het spel lijkt te zijn, wordt de inwoners van het dorp langzamerhand
duidelijk dat er een kwade genius aan het werk is.
“Ze (CK: Marleen)
werkte als bemiddelaar bij de Sociale Dienst van Mollendaal, een job die zelfs
de dalai lama tot zinloos geweld zou drijven.”
De Mollendaalse politieagente Isabelle puzzelt volop mee en
lijkt vage sporen te vinden. Maar haar superieuren nemen haar ideeën vooralsnog
niet serieus. Judith, Eline en Sien verdiepen zich tijdens steeds frequentere
samenkomsten in de gebeurtenissen en pogen verbanden te ontdekken met de boeken
van Christie die worden bezorgd met een mysterieuze aanwijzing erbij over wat
komen gaat. De bijeenkomsten gaan soms samen met culinaire genoegens.
“Haar moeder (CK: van
Judith) was nooit een keukenprinses geweest. Pas op haar twintigste had Judith
ontdekt dat zwart niet de natuurlijke kleur van biefstuk was.”
De opeenvolgende misdaden worden steeds ernstiger. Als er
tot tweemaal toe een dode valt –al lijkt het eerste sterfgeval nog op een
natuurlijke dood- wordt de urgentie voor onze speurders snel groter. Het
verhaal neemt enkele keren een bijzondere wending. Uiteindelijk leidt de
zinsnede “Wie leest de woorden die niemand leest?” tot een verrassende en
fijnzinnige ontknoping.
Dominique Biebau heeft een aangename schrijfstijl. In korte
hoofdstukken, steeds vanuit het perspectief van een van de hoofdpersonen,
schildert hij in soepele bewoordingen een welhaast lichtvoetig aandoend
verhaal. De plot blijkt aan het eind heel subtiel te zijn geconstrueerd en
hangt samen met wel zeer ingrijpende gebeurtenissen in het leven van enkele
personages.
Biebau heeft een sterk gevoel voor humor die hij op
originele wijze en fraai gedoseerd in het boek verwerkt. De Vlaamse woorden en
uitdrukkingen waarvan de betekenis terstond duidelijk is, geven de lezer een extra
fijne leeservaring.
“De Christiemoorden” is een zeer goed voorbeeld van een geslaagde
humoristische thriller en verdient vier lichtende sterren.
Reacties
Een reactie posten