Simone van der Vlugt: Schilderslief
Na het prachtige “Nachtblauw” komt een andere historische
roman van Simone van der Vlugt aan bod, en wel “Schilderslief” uit 2019. Het
verhaal gaat over en wordt verteld door Geertje Dircx. Zij verlaat als
22-jarige in 1632 haar geboorteplaats Edam en gaat werken in herberg Het
Morriaenshooft in Hoorn. In die plaats ontmoet ze Abraham Claeszoon Outgers en
trouwt met hem. Hun huwelijk is helaas van korte duur, Abraham verdrinkt bij
een zeereis.
Geertje komt op heel bijzondere wijze in contact met de familie Beets die acht kinderen (over) heeft en een kindermeisje nodig heeft. Ze doet dat een paar jaar tot volle tevredenheid. Als haar baan op natuurlijke wijze verloren gaat, komt ze op voorspraak van Beets in Amsterdam terecht bij Rembrandt van Rijn. Diens echtgenote Saskia is ernstig ziek en Rembrandt wil hulp bij de zorg voor zoontje Titus. Ook die taak vervult Geertje toegewijd. Na de dood van Saskia wordt Rembrandt al snel verliefd op Geertje, die het zich laat welgevallen, en tot misprijzing van hun omgeving en bepaalde instanties leven ze ongehuwd als man en vrouw. Een huwelijk tussen Rembrandt en Geertje is door een juridische complicatie vrijwel uitgesloten.
In die tijd ontmoet Geertje de echtgenote van Rembrandts
jeugdvriend Marten Soolmans, Oopjen Coppit. Die laatste twee zijn thans zeer
bekend door hun door Rembrandt geschilderde kostbare portretten. Bekende
schilders als Jan Lievens, vriend én concurrent van Rembrandt, en Samuel van Hoogstraten,
een van zijn leerlingen, maken hun opwachting.
“Kijk ik echt zo?”,
vroeg ik. “Soms”, zei Rembrandt, “alsof je om het hoekje van het leven probeert
te kijken.”
Op een bepaald moment verschijnt Hendrickje Stoffelsdochter
op het toneel als nieuwe verzorgster van Titus. Zij is veel jonger dan Geertje
en knap. Al snel gebeurt datgene wat de lezer al vreest: Rembrandt wordt
verliefd op Hendrickje en laat Geertje na vele jaren als een baksteen vallen.
Hij toont daarbij en daarna zeer onaangename karaktertrekken die in onze
geschiedenis nooit zo bekend zijn geworden. Geertje en Rembrandt krijgen
hooglopende ruzie over de geldelijke compensatie die Geertje toekomt. Ook daarin
laat Rembrandt zich van zijn slechtste kant zien. Hij chicaneert en bedriegt Geertje
op ongehoorde wijze. Zij overweegt op enig moment:
“Maar geluk is een
staat die nooit lang voortduurt. Zodra je eraan begint te wennen en het als
vanzelfsprekend beschouwt, is het oppassen geblazen.”
Alsof het allemaal nog niet genoeg is, wordt Geertje op een
gegeven moment door toedoen van Rembrandt opgepakt en zonder juridische grond
jarenlang opgesloten in een zgn. spinhuis, een gevangenis alias tuchthuis.
Simone van der Vlugt vertelt het in de geschiedenis
onderbelichte wel en wee van Geertje Dircx op een uiterst beeldende en
aangename wijze. Haar schrijfstijl is soepel én meeslepend. Daardoor zijn de
gebeurtenissen en de intriges zeer geloofwaardig. En het is bepaaldelijk
bijzonder dat de op zijn zachtst gezegd nare karaktertrekken van onze grote
schilder Rembrandt van Rijn zo duidelijk worden geëtaleerd.
Simone voegt een uitgebreid nawoord aan het boek toe. Daarin
wordt glashelder dat ze veel en diepgaande research heeft gedaan. De negatieve
kant van Rembrandt is voorheen nauwelijks aan het licht gekomen in de
historische beschrijvingen. Daar zullen dubieuze motieven mede een rol bij
hebben gespeeld. Van der Vlugt heeft de handschoen opgepakt en de schilder genuanceerd
en onderbouwd van een deel van diens aura ontdaan. Dat zal voor vele lezers zeker
schokkend zijn.
“Schilderslief” is een indrukwekkend en meeslepend epos dat
buitengewoon goed is. Het krijgt dan ook vijf kleurrijke sterren.
Reacties
Een reactie posten