Katrien Van Effelterre: Onder controle
Vlaanderen kent inmiddels een flink aantal gereputeerde
thrillerschrijvers. Een van hen is Katrien Van Effelterre, die haar plaats in
dit exclusieve gezelschap ruimschoots heeft verworven met haar drie eerdere
thrillers. Het ijzersterke “Doodsengel” uit 2018 verwierf hoge waarderingen,
hier zelfs vijf sterren. De lat lag derhalve zeer hoog voor de volgende
pennenvrucht.
Op 30 maart 2019 kwam “Onder controle” uit waarmee Katrien
haar gemiddelde van minimaal één thriller per jaar knap vasthoudt. Geldt dat
ook voor de kwaliteit?
In de proloog gebeurt, zoals dat in een proloog hoort, iets
zeer opmerkelijks dat de lezer meteen het verhaal in sleurt. Hoofdpersoon is de
36-jarige Nora Hendrickx die getrouwd is met de saaie en tegelijkertijd
irritante leraar Adriaan Rijmers. Hij is een ziekelijke controlfreak die zijn
vrouw extreem kort houdt. Als Nora de aantrekkelijke
adellijke Robin De Borchgrave ontmoet, ontsnapt zij even uit haar keurslijf.
Maar er is meer aan de hand bij deze ontmoeting…
Vervolgens krijgt de lezer een hernieuwd, verfrissend
menselijk inkijkje in het privéleven van de uit de vorige boeken bekende
speurder Patricia Rodiers, haar partner profielschetser Marnix Veldkamp en de
kinderen Fleur en Finn. Enige tijd lijkt het erop dat het verhaal enigszins
zoetsappig en romantisch is, maar dat is slechts schijn. Dit onderdeel van het
boek blijkt een belangrijke inhoudelijke functie te hebben in de plot.
Dan komt het bejaardenrusthuis “Honingzoet” in beeld, waar
de beginnend dementerende Theodora Windekind met onbedoelde hulp van een
bezoeker ontsnapt uit de gesloten afdeling. Op haar vlucht treft zij in het bos
een lijk in verregaande staat van ontbinding aan.
Intussen worden politiechef Guido Sanders en rechercheur
Xavier Verbiest (ook al oude bekenden) geconfronteerd met een vreemde
huiselijke situatie waarin drie zeer jonge kinderen een rol spelen.
Nora raakt in een maalstroom van confronterende,
afschuwelijke en vernederende gebeurtenissen waaruit ontkomen onmogelijk lijkt.
Zo lijken er in het boek vele losse eindjes te zijn. Maar
bij de ontknoping van het verhaal komen die eindjes op kunstige wijze bij
elkaar en blijken er allerlei dwarsverbanden te zijn, soms vermoed, meestal
onvermoed. Het is een mooie compositie van diverse lijnen die uiteindelijk
samenvloeien.
Katrien Van Effelterre heeft allang blijk gegeven van een
vaardige pen. Ook in “Onder controle” is zij een groot stiliste. Haar
woordgebruik is soepel en kernachtig, en vergt van de lezer geen
noemenswaardige inspanning. De karakters in het verhaal komen volop tot leven
op een geloofwaardige manier. De korte kernachtige hoofdstukken met snelle
decorwisselingen maken het lezen tot een genoegen. Het verhaal bevat
logischerwijs Vlaamse woorden en woordcombinaties, maar zonder dat zulks ten
koste van de begrijpelijkheid gaat; ook voor Nederlanders is steeds terstond
duidelijk wat wordt bedoeld.
De achtergrond van de plot wordt kernachtig weerspiegeld in
de titel van het boek. Het is (wederom) een ijzersterk psychologisch verhaal.
Aangetekend wordt dat de plot voor doorgewinterde thrillerlezers wellicht
enigszins voortijdig duidelijk wordt, maar dat mag de pret niet drukken.
Slechts dat laatste element verhindert een maximale waardering, maar het boek
valt in de categorie “zeer goed” en verdient vier fonkelende sterren.
Reacties
Een reactie posten