Christoffer Carlsson: Het voorteken
“Een van de beste Zweedse thrillers van het jaar.” Een
zodanige loftuiting wordt wel vaker gebezigd en hoeft niet per definitie
serieus te worden genomen. Dat hebben incidentele ervaringen in het verleden
wel geleerd.
Zie bijvoorbeeld de recensie van “De kinderen die naar het bos gingen” van Lina Bengtsdotter welk boek de hemel in werd geprezen doch op aarde
landde.
De gelanceerde superlatieven over “Het voorteken” van
Christoffer Carlsson wekten zeer hoge verwachtingen. En het eerste stuk van het
verhaal leek die waar te gaan maken. In 1994 wordt de jonge vrouw Lovisa
Markström vermoord. Zij wordt buiten gevonden. De dader probeert sporen te
wissen door haar ouderlijk huis in brand te steken. Het is echter duidelijk dat
Lovisa het slachtoffer is van een misdrijf. Edvard Christensson, een man met
een opvliegend karakter, wordt uiteindelijk veroordeeld en belandt in de
gevangenis.
Politieagent Vidar Jörgensson komt in contact met Edvards
zeer jonge neef Isak Nyqvist. Als gevolg daarvan gaat hij ernstig twijfelen aan
de schuld van Edvard, die altijd heeft ontkend. Maar dit alles leidt tot niets.
Door een onvoorziene gebeurtenis zal het vraagstuk nimmer worden opgelost, zo
lijkt het.
Dan maakt het verhaal een forse sprong in de tijd. In 2004
lijkt Vidar een serieus spoor te hebben gevonden naar een mogelijke oplossing
van de sluimerende vraag wat er nu écht is gebeurd met Lovisa. Van spanning is
nauwelijks sprake.
Daarna gaat het verhaal na de nodige verwikkelingen
plotsklaps twaalf jaar later verder. De lezer voelt wel aan dat een beslissend
stadium intreedt, maar de uiteindelijke ontknoping komt als een deus ex machina
uit de lucht vallen. Op zich is de plot wel elegant gebaseerd op de
verklaarbaarheid van menselijk gedrag edoch de echte samenhang in het gehele
verhaal ontbreekt.
Christoffer Carlsson heeft een goede schrijfstijl. Het
verhaal wordt al snel beeldend en sommige karakters zijn alleszins redelijk
uitgediept. Tóch is de loftuiting zoals weergegeven aan het begin van deze
recensie, verre van op haar plaats. Het boek is geen echte thriller maar
veeleer een psychologisch opgezette roman waarin min of meer toevallig aan het
begin een misdrijf plaatsvindt. Bovendien ebt de spanning die er in het begin
even is, vrij snel weg en komt ook niet meer terug. Dat laatste wordt
veroorzaakt door de ontknoping die nauwelijks is gebaseerd op al het
voorafgaande in het verhaal. Ook de samenhang in het verhaal is soms zoek, in
sommige hoofdstukken springt de schrijver van de hak op de tak. De lezer heeft
het dan lastig om in het verhaal te blijven.
In het referentiekader van diverse zeer goede Zweedse thrillerschrijvers
als bijvoorbeeld Rolf & Cilla Börjlind en Lars Kepler blijft Christoffer
Carlsson op dit moment achter. Niet vergeten mag worden dat “Het voorteken”
zijn (Nederlandse) debuut is. De toekomst zal leren wat hij meer in huis heeft.
Het boek krijgt als thriller 2,5 ster, die staan voor alleszins redelijk
maar nog niet goed (genoeg). Als roman kan het iets hoger worden gewaardeerd.
Reacties
Een reactie posten