Samuel Bjørk : Sneeuwwit
De thrillers “Ik reis alleen” (2015; 4*) en “De doodsvogel” (2016; 4*) van Samuel Bjørk waren van zeer hoge kwaliteit. In november 2021 verscheen (na “De jongen in de sneeuw” uit 2018) de vierde thriller in de reeks rond Holger Munch en Mia Krüger. Dit boek met als titel “Sneeuwwit” wordt aangeduid als de “prequel” van de serie. Nooit van dat woord gehoord, dus dan raadplegen we Van Dale: “film of aflevering die laat zien wat aan een serie voorafging”. In de wetenschap dat het boek gaat over de start van Mia in het team van Holger, lijkt het dat de vlag “prequel” de lading niet helemaal dekt. Het is gewoon het begin van de serie dat wat laat komt. Maar vooruit …
Als Thomas Borghgrevinck in april 2001 na het uitzitten van een jarenlange gevangenisstraf voor het eerst zijn zoon Martin ziet, vindt deze laatste vlakbij de plaats van ontmoeting in Oslo twee dode jongens van elf jaar. Ruben Lundgren en Tommy Sivertsen zijn gewurgd en in een bijzondere pose vrijwel naakt achtergelaten door de dader. Het tafereel vertoont opvallende overeenkomsten met een soortgelijke moord in Zweden.
Het rechercheteam onder leiding van Holger Munch behandelt
de zaak. Munch krijgt vanuit de politieschool de vraag om de eenentwintigjarige
Mia Krüger, een buitengewoon talentvolle studente, op te nemen in zijn team. Aldus
geschiedt en al snel blijkt Mia scherpzinnig in haar waarnemingen, zij merkt
details op die anderen niet direct zien. Het team van Munch bestaat verder uit
Fredrik Riis, Anette Goli, ict-er Anja Belichek, Ludvig Grønlie, de Nederlandse
Katja van den Burg en de botte Karl Oxen. De humeurige hoofdinspecteur
Hanne-Louise Dreyer is de chef van Holger en drukt een tamelijk negatief
stempel op de werkzaamheden van het team.
De rechercheurs storten zich vol overgave op het onderzoek.
Dat leidt tot vele verwikkelingen en dwaalsporen die de recherche en de lezer
diverse malen op het verkeerde been zetten. De amoureuze escapades van Fredrik
vormen een welkom tussendoortje. Mia stort zich met bijna bovenmenselijke
inspanning op het werk en bereikt enkele aansprekende resultaten. Zij wordt
geholpen door de Zweed Patrick Olsson die een wel erg opvallende bezieling
vertoont. Hanne-Louise Dreyer blijft zeer kritisch over de opname van Mia in
het team. Zij krijgt een beetje gelijk door een onbezonnen actie van Mia
waarbij deze gewond raakt.
In korte hoofdstukken komen enkele personages ten tonele
wier rol in het verhaal aanvankelijk volstrekt onduidelijk is. De fantasie van
de lezer wordt danig geprikkeld. Pas bij de ontknoping wordt het allemaal
duidelijk.
Samuel Bjørk heeft een soepele pen. Zijn zinsbouw kent een
geheel eigen stijl. Veelal zijn de zinnen mooi beschrijvend en glashelder, doch
af en toe vlecht hij korte stukjes staccato geschreven tekst in. Dat doet in
het geheel geen afbreuk aan de leesbaarheid, integendeel. Het roept soms een
gevoel van komende spanning op. Door de korte hoofdstukken is het boek
toegankelijk, maar enige concentratie is wel een vereiste. Het verhaal kent
zeer veel personages waardoor het zeker in het begin niet altijd even
gemakkelijk te volgen is. Daardoor komt het wat langzaam op gang doch dat voelt
zeker niet onaangenaam aan.
De plot is aardig gestructureerd, maar niet hemelbestormend
in originaliteit. De ontknoping is tamelijk onwaarschijnlijk. Dat mag uiteraard
in fictie, maar vooral de uitschakeling van de dader verloopt niet erg
realistisch. De dader komt bovendien uit de lucht vallen, evenals een verloren
gewaande jongedame. Een voor de thrillerlezer interessant element ontbreekt:
over de denkwereld en de motieven van de dader wordt nauwelijks iets duidelijk.
Niettegenstaande deze punten van kritiek is “Sneeuwwit” een
thriller die vele uren leesplezier garandeert. Het is gewoonweg een goed boek
dat drie heldere sterren verdient.
Reacties
Een reactie posten