Eerbetoon aan wijlen Tineke Beishuizen
Eergisteren,
zaterdag 19 augustus 2023, is schrijfster Tineke Beishuizen op 84-jarige
leeftijd overleden. Ruim voor de start van deze blog las ik een vijftal boeken
van haar en besprak die elders. Als eerbetoon aan Tineke zijn hier alsnog in
willekeurige volgorde de vijf originele, veelal korte recensies. Vooral, maar
niet alleen, “Dood door schuld” maakte destijds diepe indruk.
-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
Gekleed te water
Als Beishuizen-fan moest ik uiteraard ook dit boekje lezen. Het is zoals altijd vlot geschreven en "leest gemakkelijk weg".
Aanvankelijk lijkt het te gaan om de psychische problemen van hoofdpersoon Marg in verband met het feit dat zij voor de tweede keer wordt getroffen door borstkanker. Ze neemt een en ander echter ogenschijnlijk nonchalant op. Zoals zij zelf zegt: "Een lichaam dat twee keer faalt, is niet meer te vertrouwen."
Haar man Huib heeft haar verlaten voor zijn vriend
Luc. In de loop van het verhaal krijgt Marg steeds meer intermenselijke
problemen met haar dochter Geeske, haar zus Flor en uiteindelijk ook met haar
beste vriendin Tess. Daar zijn verschillende redenen voor.
Vroegtijdige zwangerschap, goedbedoelde
(?) bemoeizucht en ontmaskering van een frauderende accountant leiden
tegen het eind van het boek tot een oplopende spanning die uiteindelijk
explodeert. De uitgever heeft het boek mooi getypeerd: "Gekleed te
water is het aangrijpende verhaal van een vrouw die met al haar goede bedoelingen
het kwaad niet kan keren."
Op weg naar huis na een kantoorborrel (waarbij zij niet teveel heeft gedronken) rijdt Anne, verblind door een tegenligger, een fietsend meisje van de puberleeftijd van haar eigen dochter aan dat aan de gevolgen van de aanrijding overlijdt. Tijdens de aanrijding was Anne met haar mobiele telefoon handheld aan het bellen.
Door de dramatische gebeurtenis raakt het leven in het gezin van Anne langzaam maar onontkoombaar totaal ontwricht. Haar man, haar dochter, haar zoon en zijzelf vervreemden van elkaar ondanks de pogingen die Anne doet om te komen tot een open communicatie in huis. Haar man lijkt meer oog te hebben voor de belangen van zijn startende onderneming dan voor die van zijn gezinsleden. Ook de vroegere "vrienden" geven niet thuis, en mijden hen.
In slechts ruim 120 bladzijden weet Tineke Beishuizen een beklemmende psychologische roman te schrijven die veel indruk maakt. Zoals ook in haar thrillers is het taalgebruik soepel en daardoor gaat het lezen moeiteloos.
Het boek zou verplichte literatuur moeten zijn
voor de tallozen die zich nog steeds bezondigen aan het handheld
bellen in de auto!
Een zomer
Tineke Beishuizen heeft al een tiental boeken op haar naam waarvan vooral maar niet alleen het als roman aangeprezen maar veeleer een psychologische thriller zijnde “Dood door schuld” (2007) diepe indruk maakte.
Met haar nieuwe boek "Een zomer" bewijst Tineke wederom het romangenre tot in de puntjes te beheersen.
Dierenarts Lennart en lerares Bente leiden met hun
puberzonen Lars en Ole ogenschijnlijk een gelukkig leven. Maar daar komen steeds
meer barstjes in als de ouders na een kampeervakantie in Frankrijk hun twee
zonen tegen de zin van Bente op de camping achterlaten omdat zij nog een week
langer willen blijven. De quote “Vaders willen dat hun zonen plezier hebben,
moeders willen dat ze veilig zijn” is even herkenbaar als spreekwoordelijk voor
dit dilemma.
Als de ouders weer thuis zijn en hun gewone leven weer
oppakken, komen de overpeinzingen over geluk en problemen als vanzelf op. In
het verleden is het leven van vooral Lennart al door een groot drama getekend.
Waar Lennart het druk
heeft met zijn werk, krijgt Bente steeds meer het gevoel dat het mooie leven
haar en hun ontglipt. Dat wordt sterk gevoed door een vreselijke gebeurtenis
rond een bijzondere leerling bij wie ze zich sterk betrokken voelt.
Dan vinden er vrijwel gelijktijdig twee grote drama’s plaats
die Lennart en Bente acuut voor een immens keuzeprobleem stellen. Met kunst- en
vliegwerk wordt een evenwicht gevonden dat in het geheel geen balans blijkt te
zijn. Hun relatie wordt danig op de proef gesteld. Waar eindigt het als zoveel
problemen tegelijk opdoemen?
Beishuizen schrijft in een prachtige vloeiende stijl met
veel gevoel voor sfeertekeningen. Haar woordgebruik is voorbeeldig en het boek
is foutloos, een compliment waard.
De schrijfster heeft met “Een zomer” een mooi verhaal
neergezet met psychologische diepgang. De karakters komen volledig tot
ontwikkeling. De lezer voelt mee met hun zielenroerselen, problemen en momenten
van geluk en ellende. Maar krijgt ook gevoelens van mededogen, verontwaardiging,
boosheid over onverantwoord handelen, en nog veel meer.
Wat er in dit boek gebeurt, kan eenieder zomaar overkomen.
Het ligt allemaal dicht tegen het leven van alledag aan. En Tineke beschrijft
het treffend met gedoseerde emotie.
“Een zomer” van Tineke Beishuizen is zeer lezenswaardig en krijgt
vier stralende sterren.
Lot
Als de moeder van Lot Heerema overlijdt weet zij niet wie haar vader is. Moeder wilde dat niet vertellen, en evenmin hoe zij (moeder Annet) al op haar negentiende tijdens haar zwangerschap in een rolstoel is beland.Lot besluit op zoek te gaan naar de identiteit van haar vader. Het graven in het schoolverleden van haar moeder biedt enkele aanknopingspunten. De hulp van Alexander Terborg lijkt tot concrete resultaten te leiden doch het is niet zoals het lijkt. Intussen is Lot zo schier obsessief bezig met het onderzoek dat haar toch al niet zo bestendige relatie met Rogier op de klippen loopt.
Aan het einde van het verhaal wordt het even écht spannend. Het boek is anders dan je verwacht als je de plot ziet, zeker geen chicklit. Een echte thriller is het ook niet, ik zou het willen kenschetsen als een lichtvoetige psychologische roman met enige ingebouwde spanning. Door de voortreffelijke schrijfstijl van Tineke Beishuizen is het gemakkelijk leesbaar. En ook lezenswaardig!
Het huis op de heuvel
Tineke Beishuizen is een veelzijdig schrijfster en columniste. Zij heeft romans en thrillers op haar naam. Van haar thrillers maakte vooral “Dood door schuld” veel indruk, maar ook “Oud zeer” en “Schaduwtuin” zijn voor de liefhebber niet te versmaden.
In 2014 verscheen “Het huis op de heuvel” waarin Beishuizen
haar leven als stadsmens op het Franse platteland in korte kernachtige
hoofdstukjes beschrijft in 142 bladzijden. Het boekje is te beschouwen als een
autobiografische roman over een onderdeel van haar leven, bestaande uit vele
stukjes die naadloos in elkaar passen.
Beishuizen schrijft met een waarlijk fluwelen pen, haar proza
lijkt welhaast poëzie. Maar dan wel poëzie die heerlijk gemakkelijk leesbaar is
en geen denkwerk van enige betekenis vergt. De schrijfstijl is uitmuntend,
transparant en foutloos. De lezer ervaart de geuren, de warmte, de Franse
volksaard en het noodweer en alle andere fenomenen ter plaatse als vanzelf.
De schrijfster maakt ook op fraai gedoseerde wijze gebruik
van humor. Vooral het hoofdstukje “Escargots” over de onvindbare huisslak is
hilarisch en blijft de lezer lang in herinnering.
“Het huis op de heuvel” heeft een wat oubollig aandoende cover
met daarop afgebeeld een tamelijk simpel huisje en een zeer oude Renault 4, die
niet direct de lezer zal overtuigen. Maar vergeet dat, de cover geeft slechts
een beeld weer van een omgeving waar de tijd min of meer is blijven stilstaan.
Het is een prachtig en uiterst lezenswaardig boekje dat
volop ontspanning biedt, en en fraaie impressies van het leven op het Franse
platteland.
In zijn soort is het boekje een absoluut hoogtepunt en het
krijgt dan ook vijf sterren.
Reacties
Een reactie posten