Toni Coppers: Een dodelijke biecht
Van de Vlaamse thrillerauteur Toni Coppers zijn op deze blog tot nu toe maar liefst negentien boeken besproken. Laatstelijk waren dat de absolute toppers “Roofdier” en “Onschuld”. “Roofdier” is het vierde deel in de serie met Alex Berger als middelpunt. En “Onschuld” is de twintigste (!) thriller rond de onverslijtbare commissaris Liese Meerhout. Die eindigde met een uiterst heftige gebeurtenis voor Liese waarvan de nasleep in het op 25 april 2025 verschenen “Een dodelijke biecht” nog steeds een grote rol speelt.
Als Liese in
het restaurant van haar partner Matthias een vrouw in nood naar haar gevoel niet
adequaat helpt, blijft ze zichzelf dat verwijten. Een jonge priester wordt dood
gevonden. Bij zijn lichaam worden dertig muntstukken aangetroffen, een verwijzing
naar de Bijbelse geschiedenis van Judas.
“De Bijbel vertelt dat Judas daarna
zo gebukt ging onder wroeging dat hij zich verhangen heeft.” “Dus deze
aankomende priester heeft iemand verraden?” “Of hij was dat van plan”,
antwoordt Masson.
Het is het
begin van meer moorden met een vergelijkbare modus operandi. Het vertrouwde
rechercheteam met onder anderen hoofdcommissaris Frank Torfs, hoofdinspecteur Nourredinne
Naybet en inspecteur Daphne de Jong heeft er de handen vol aan. En ook de kleurrijke
patholoog-anatoom Fabian Steppe is weer present. Michel Masson is als plaatsvervanger
van Liese aangesteld, en verricht zijn werk weer op zijn geheel eigen wijze,
onder meer tijdens een dienstreis naar Rome.
In de
publieke opinie ontstaat een verhitte discussie over de onschendbaarheid van het
biechtgeheim die tot begrijpelijke polarisatie leidt. Het speurwerk wordt er
behoorlijk door gehinderd.
Om
uiteenlopende redenen aansprekende personages verschijnen in beeld. Journalist
Vincent Laermans, advocaat Wim Heylen, pastoor Norbert De Mangelaere, Maite Coninckx,
de blinde Claudine Delaere en anderen maken het verhaal bijzonder interessant
en veelzijdig in thema’s. Op even subtiele als doortastende wijze verzamelen de
speurders aanwijzingen die tot de ontmaskering van de dader moeten leiden. De
ontknoping is sterk gestructureerd en zoals altijd bij Coppers verrassend én
onderbouwd.
Het gezegde “Goede
wijn behoeft geen krans” zal wijnliefhebber Michel Masson zeer aanspreken, maar
het klinkt clichématig in de bespreking van een boek van Toni Coppers. Al vele
malen is hier de loftrompet gestoken over de soepele, beeldende schrijfstijl en
de steeds weer fraaie structuur van de plot van het verhaal. Ook nu weer is het
van extreem hoge kwaliteit. De promo “Coppers lezen is verslavend” is gewoonweg
waar, telkenmale blijkt het weer.
“Een
dodelijke biecht” is een nieuw hoogtepunt in het werk van Coppers (en
echtgenote Annick Lambert) waarvoor superlatieven bijna ontoereikend zijn. De
plot en ook de ijzersterke psychologische beschrijving van de zielenroerselen
van Liese leiden onvermijdelijk tot de maximale waardering van vijf onschendbare
sterren.
Reacties
Een reactie posten