Ferdinand von Schirach: Namiddagen
In 2019 is hier de vijf jaar daarvoor verschenen novelle “De zaak Collini” van de Duitse topadvocaat Ferdinand von Schirach besproken. Die
maakte destijds diepe indruk. In januari 2025 verscheen van dezelfde schrijver
een bundel korte verhalen die recentelijk de aandacht trok.
“Namiddagen” bevat in netto 153 pagina’s van tamelijk bescheiden formaat met prettige ruime regelafstand maar liefst zesentwintig verhalen over gevarieerde onderwerpen. Sommige zijn zeer kort met slechts één of twee pagina’s, andere zijn wat langer, maar kwalificeren nog steeds als korte verhalen. Het schrijven daarvan is echt een vak apart, Von Schirach blijkt dat ten volle te beheersen.
De ik-persoon (die zomaar de schrijver zelf zou kunnen zijn,
gelet op diverse details) vertelt veelal over zijn belevenissen in allerlei
steden. In Taipeh gaat het over een liefdesgod, in een andere plaats is het een
oude geschiedenis in een notendop over de beroemde danseres Isadora Duncan
(1877-1927) met een ijzersterke slotzin,
in Tokio wordt de bedriegster rond een Cartier-horloge bedrogen, in Marrakesh
bekent een horlogemaker iets uit zijn verleden, bij zijn verblijf in Italië
valt een dronken buurvrouw van de trap en vertelt later een bijzonder verhaal
over wijlen haar man Alexander dat eindigt met een ongelooflijk mooie
uitsmijter. En zo komen er nog veel meer intrigerende gebeurtenissen aan bod.
In een gesprek met een Poolse journaliste komt het thema
“censuur” aan de orde. Een verwerpelijke ontwikkeling die in steeds meer landen
opgeld doet.
“De journaliste zegt
dat het ergste aan censuur is dat je je waardeloos voelt. ‘Dat gebeurt als je
teksten niet worden gedrukt. Je begint op een gegeven moment te geloven dat
niet alleen je teksten niet deugen, maar ook dat jijzelf niet deugt en niets
waard bent. Ook dat is natuurlijk het doel van censuur.’ “
Vermakelijk is ook het verhaal over tante Sophie in
Pamplona, wier man haar heeft verlaten voor een jong model. Op een receptie
waar ze samen met de verteller is, foetert ze op de oude gastheer met diens
zeer jonge vrouw, kennelijk ook een model. Dan blijkt het nét even anders te
zijn.
Bij de ontmoeting met de stokoude Lorenzo in Napels heeft
deze een fraaie opmerking in petto.
“Met elke roman die ik
toch niet heb geschreven, was ik blij. Ik las liever. De wereld heeft ook geen
gebrek aan boeken.”
Von Schirach heeft een heerlijk efficiënte schrijfstijl. Hij
gebruikt geen woord te veel en schept in strakke maar mooie zinnen razendsnel
een helder beeld van wat hij kennelijk wil vertellen. De taferelen zijn zeer
divers en stuk voor stuk leuk, intrigerend en interessant. Niet zelden eindigen
de verhalen met een kwinkslag of een
volkomen onverwachte, soms amusante wending. De aandachtige lezer zal
belangrijke thema’s ontdekken in de ogenschijnlijk vrij onschuldige verhalen.
Ook dat maakt dit boek zeer lezenswaardig.
“Namiddagen” is een zeer goed boek en krijgt vier
luchtig-serieuze sterren.
Reacties
Een reactie posten