Sébas Diekstra: De Tindermoord
In oktober 2024 verscheen “De Tindermoord” van Sébas Diekstra. Het is een indrukwekkend non-fictieverhaal over de moord in Leeuwarden op de uit Amerika afkomstige studente Mieke Oort. Sébas is als slachtofferadvocaat gespecialiseerd in het bijstaan van overlevers en nabestaanden van geweldsmisdrijven. Hij beschrijft vanuit die optiek de onthutsende wandaden van Thomas R. die de moord met een mes pleegde en tezelfdertijd door messteken een jongeman levensgevaarlijk verwondde.
Mieke Oort kwam via Tinder in 2021 in contact met Thomas R. uit Leek. Al snel blijkt deze een obsessieve autist en narcist die volledige controle wil over Mieke. Hij gebruikt daartoe diverse middelen. Zij is daar niet van gediend en maakt hem van meet af aan duidelijk dat ze geen relatie met hem wil. Als Mieke hem appt “we moeten elkaar niet meer zien” en hem blokkeert, doet Thomas suïcidepogingen.
Miekes moeder adviseert haar vanuit de VS om Thomas niet aan
het lijntje te houden. Ze doet dat echter uit medelijden met Thomas toch, en dat
loopt steeds verder uit de hand. In het voorjaar van 2022 gaat Thomas met een
groot mes, een hamer en een Molotovcocktail naar het studentenhuis in hartje
Leeuwarden waar Mieke woont. Na brand te hebben gesticht dringt hij het huis
binnen en doodt de dan 21-jarige Mieke met vele messteken. Haar vriend Tom
raakt bij de steekpartij levensgevaarlijk gewond. De huisgenoten van Mieke laat
Thomas ongemoeid. Dus hoezo een waas voor ogen?
Klinisch meldt Thomas daarna de dood van Mieke aan haar zus
Danique in Amerika. Als Thomas is opgepakt, staat Sébas Diekstra de ouders van
Mieke bij in het proces tegen Thomas. Zij hopen op een maximale straf voor de
dader. In dat kader zal moord wettig en overtuigend moeten worden bewezen. Volgens
Sébas is er een stortvloed aan bewijs van de daartoe noodzakelijke voorbereidingshandelingen
van Thomas. De verdediging zal ongetwijfeld stellen dat sprake is van doodslag
in een opwelling. Tom die de slachting ternauwernood overleefde, krijgt met
hulp van Diekstra ook een slachtofferadvocaat in de persoon van Wendy van
Egmond.
In het boek staan interessante passages over de rol van een
slachtofferadvocaat. Er vindt onder meer een zogenaamd “officiersgesprek”
plaats tussen de OvJ en de slachtofferadvocaat. Dat heeft ten doel de OvJ te
ondersteunen bij de weging van de feiten en bewijsmiddelen. De taak van een
slachtofferadvocaat is daarmee wezenlijk anders dan die van een advocaat van
een verdachte. Ze staan in feite haaks op elkaar.
Evenals de nabestaanden zelf heeft de slachtofferadvocaat
spreekrecht bij de zitting. Hij gaat daarbij diep in op het bewijs van moord
met voorbedachten rade, en zet maximaal in op een levenslange gevangenisstraf. Uiteraard
stelt de advocaat van Thomas R. dat sprake is van doodslag waarop veel lagere
straffen staan. De OvJ eist 20 jaar en tbs. De rechtbank veroordeelt Thomas R.
voor moord, doch legt tot teleurstelling van de nabestaanden een straf van
slechts 15 jaar op, wel met tbs. Opmerkelijk genoeg wordt geen hoger beroep ingesteld …
Sébas Diekstra schrijft in zeer heldere taal over deze
geruchtmakende zaak. De voorgeschiedenis, gebeurtenissen en gang van zaken in
het proces worden zonder overdrijving en plastisch taalgebruik beeldend
weergegeven. Het drama ontrolt zich moeiteloos voor het geestesoog van de lezer.
Ook dit boek vraagt dringend om aandacht voor het nog steeds onderschatte
probleem van femicide in ons land. Thomas R. is het prototype van de pleger van
femicide vanuit de verwerpelijke levenshouding “ik kon niet zonder haar leven,
dus moest ze maar dood”. Diekstra pleit voor verdergaande bevoegdheden van de
slachtofferadvocaat in en rond het proces tegen de dader.
In het kritische nawoord van Saskia Belleman die zelf over
de reële femicide in Nederland recent het interessante feitenrelaas “Zij is van mij” schreef, wordt welhaast gesmeekt om meer aandacht voor dit fenomeen. Het
gebrek daaraan blijft nog steeds bestaan door onder meer het wijd verbreide
seksisme.
“De Tindermoord” is een buitengewoon goed boek en verdient
vijf sterren.
N.B. In april 2025 is hier ook de rond het thema “femicide” opgebouwde ijzersterke thriller “Vuurgloed” van Boris Dittrich besproken.
N.B. 2 Sébas Diekstra gaf hier een zeer interessante toelichting bij Umberto.
Reacties
Een reactie posten