Sébas Diekstra: De Tindermoord

In oktober 2024 verscheen “De Tindermoord” van Sébas Diekstra. Het is een indrukwekkend non-fictieverhaal over de moord in Leeuwarden op de uit Amerika afkomstige studente Mieke Oort. Sébas is als slachtofferadvocaat gespecialiseerd in het bijstaan van overlevers en nabestaanden van geweldsmisdrijven. Hij beschrijft vanuit die optiek de onthutsende wandaden van Thomas R. die de moord met een mes pleegde en tezelfdertijd door messteken een jongeman levensgevaarlijk verwondde.


Mieke Oort kwam via Tinder in 2021 in contact met Thomas R. uit Leek. Al snel blijkt deze een obsessieve autist en narcist die volledige controle wil over Mieke. Hij gebruikt daartoe diverse middelen. Zij is daar niet van gediend en maakt hem van meet af aan duidelijk dat ze geen relatie met hem wil. Als Mieke hem appt “we moeten elkaar niet meer zien” en hem blokkeert, doet Thomas suïcidepogingen.

Miekes moeder adviseert haar vanuit de VS om Thomas niet aan het lijntje te houden. Ze doet dat echter uit medelijden met Thomas toch, en dat loopt steeds verder uit de hand. In het voorjaar van 2022 gaat Thomas met een groot mes, een hamer en een Molotovcocktail naar het studentenhuis in hartje Leeuwarden waar Mieke woont. Na brand te hebben gesticht dringt hij het huis binnen en doodt de dan 21-jarige Mieke met vele messteken. Haar vriend Tom raakt bij de steekpartij levensgevaarlijk gewond. De huisgenoten van Mieke laat Thomas ongemoeid. Dus hoezo een waas voor ogen?

Klinisch meldt Thomas daarna de dood van Mieke aan haar zus Danique in Amerika. Als Thomas is opgepakt, staat Sébas Diekstra de ouders van Mieke bij in het proces tegen Thomas. Zij hopen op een maximale straf voor de dader. In dat kader zal moord wettig en overtuigend moeten worden bewezen. Volgens Sébas is er een stortvloed aan bewijs van de daartoe noodzakelijke voorbereidingshandelingen van Thomas. De verdediging zal ongetwijfeld stellen dat sprake is van doodslag in een opwelling. Tom die de slachting ternauwernood overleefde, krijgt met hulp van Diekstra ook een slachtofferadvocaat in de persoon van Wendy van Egmond.  

In het boek staan interessante passages over de rol van een slachtofferadvocaat. Er vindt onder meer een zogenaamd “officiersgesprek” plaats tussen de OvJ en de slachtofferadvocaat. Dat heeft ten doel de OvJ te ondersteunen bij de weging van de feiten en bewijsmiddelen. De taak van een slachtofferadvocaat is daarmee wezenlijk anders dan die van een advocaat van een verdachte. Ze staan in feite haaks op elkaar.

Evenals de nabestaanden zelf heeft de slachtofferadvocaat spreekrecht bij de zitting. Hij gaat daarbij diep in op het bewijs van moord met voorbedachten rade, en zet maximaal in op een levenslange gevangenisstraf. Uiteraard stelt de advocaat van Thomas R. dat sprake is van doodslag waarop veel lagere straffen staan. De OvJ eist 20 jaar en tbs. De rechtbank veroordeelt Thomas R. voor moord, doch legt tot teleurstelling van de nabestaanden een straf van slechts 15 jaar op, wel met tbs. Opmerkelijk genoeg wordt geen hoger beroep ingesteld …

Sébas Diekstra schrijft in zeer heldere taal over deze geruchtmakende zaak. De voorgeschiedenis, gebeurtenissen en gang van zaken in het proces worden zonder overdrijving en plastisch taalgebruik beeldend weergegeven. Het drama ontrolt zich moeiteloos voor het geestesoog van de lezer. Ook dit boek vraagt dringend om aandacht voor het nog steeds onderschatte probleem van femicide in ons land. Thomas R. is het prototype van de pleger van femicide vanuit de verwerpelijke levenshouding “ik kon niet zonder haar leven, dus moest ze maar dood”. Diekstra pleit voor verdergaande bevoegdheden van de slachtofferadvocaat in en rond het proces tegen de dader.

In het kritische nawoord van Saskia Belleman die zelf over de reële femicide in Nederland recent het interessante feitenrelaas “Zij is van mij” schreef, wordt welhaast gesmeekt om meer aandacht voor dit fenomeen. Het gebrek daaraan blijft nog steeds bestaan door onder meer het wijd verbreide seksisme.

“De Tindermoord” is een buitengewoon goed boek en verdient vijf sterren.

N.B. In april 2025 is hier ook de rond het thema “femicide” opgebouwde ijzersterke thriller “Vuurgloed” van Boris Dittrich besproken.   

N.B. 2 Sébas Diekstra gaf hier een zeer interessante toelichting bij Umberto.  

 

Reacties