Michael Berg: De vermissing

Michael Berg (pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen) behoort al vele jaren tot de beste Nederlandse thrillerschrijvers. Hij debuteerde in 2008 met “Twee zomers” waarin de aansprekende journaliste Chantal Zwart de hoofdpersoon is. Deze intrigerende dame kwam bijna als vanzelfsprekend terug in “Blind vertrouwen”, “Een echte vrouw” en “Nacht in Parijs”. Dat laatste boek won De Gouden Strop 2013. Daarna kreeg Chantal een langdurige sabbatical van de schrijver. Ook zijn volgende thrillers waren van een constante hoge kwaliteit. De twee meest recente “Broertje” en “Ik zie je” zijn hier besproken.

In mei 2021 verscheen “De vermissing”, de tiende thriller van Berg. Wellicht als eerbetoon aan het mooie personage laat de schrijver Chantal opnieuw haar opwachting maken. Is dat een geslaagde greep?

Het verhaal begint met een brute overval op de welgestelde Camille Durieux in haar eigen woning. Haar man komt tijdens de overval thuis en ontkomt niet aan de criminelen.

“Camille en Nicolas keken elkaar aan. Misschien was het wel de laatste keer dat ze elkaar zagen. Ik hou van jou, probeerde ze met haar ogen te seinen. Ik ook van jou, las ze in zijn ogen terug.”

Vervolgens komt Chantal Zwart in beeld. Zij gaat in haar woonplaats Parijs op bezoek bij Reginald en Frédérique Drukker. Hun dochter Ella, oud-klasgenote van Chantal, is sinds 20 november 2010 vermist. Dat is in het verhaal inmiddels bijna tien jaar geleden. Ze vragen aan Chantal om haar vroegere vriendin Ella terug te vinden of in ieder geval te onderzoeken of ze nog leeft.

Na rijp beraad besluit Chantal op het verzoek in te gaan. Ze begint met grote vasthoudendheid aan een minutieuze speurtocht. Daarbij vergaart ze geduldig informatie over Ella en dier omgeving en contacten. Ze komt in aanraking met opmerkelijke karakters, zoals Renzo Conte, een schrijver en milieuactivist, Robert Drukker, de zeer onaangename stiefbroer van Ella, en Hugo Vernier, een drankzuchtige kok die interessante informatie heeft.

Intussen maakt de lezer kennis met Hotze, de vader van Chantal, en diens jonge vriendin Evelyne, die van Chantals leeftijd is. Hotze is componist en vervult een zeer eervolle opdracht voor de Franse staat, soms tot wanhoop van zijn omgeving. Veel later in het verhaal blijkt de betekenis van die activiteit voor de plot.

Chantal belandt uiteindelijk in een zeer dunbevolkt deel van Frankrijk, het Plateau de Millevaches. Vooral daar wordt in zinderende spanning meer duidelijk over de missie van Chantal. De ontknoping van het verhaal is bijzonder spannend en is aan het eind een mengeling van onvermijdelijk geweld en emotie. Het laatste hoofdstuk staat zijdelings in het teken van de invloed van de huidige pandemie op het dagelijkse leven.

Michael Berg heeft een gepolijste penvoering. Zijn schrijfstijl is soepel en kernachtig. Berg munt uit in de analyse van zijn personages. Daarnaast geeft hij blijk van een scherp observatievermogen. Daardoor schrijft hij beeldend met veel gevoel voor detail.  Het verhaal ontrolt zich welhaast als een film. De lezer geniet dan ook met volle teugen van de Franse sfeer. De plot is ingenieus gecomponeerd en behandelt diverse thema’s. Vanwege spoilergevaar kunnen die hier niet worden toegelicht. De lezer ontdekke die zelf.

Het boek is van zeer hoge kwaliteit. Bij de ontknoping gebeuren er enkele dingen die wat minder realistisch lijken, maar goed, het thrillergenre is dan ook fictie.

“De vermissing” is meer dan een zeer goed boek. Het schurkt aan tegen de maximale waardering, doch door het laatste licht kritische punt krijgt het boek viereneenhalve ster. Het is daarmee een zeer fraaie jubileumthriller voor Michael, waarvoor welgemeende gelukwensen!