Nico Joos & Katrien Van Effelterre: De man die nergens iets over te zeggen had
De Vlaamse schrijfster Katrien Van Effelterre heeft vier zeer goede thrillers op haar naam. “Levend aas” (4*), “Restafval” (3*), “Doodsengel” (5*) en “Onder controle” (4*) werden goed ontvangen. In maart 2020 verscheen plotsklaps een roman van haar hand met de opmerkelijke titel “De ondraaglijke zwaarte van het geluk”. Dit boek over de zoektocht naar de zin van het leven en de rol van geluk gaf meteen blijk van de veelzijdigheid van de schrijfster en oogstte veel bewondering.
In januari 2021 verscheen haar nieuwe pennenvrucht “De man
die nergens iets over te zeggen had”, een coproductie met management consultant
Nico Joos. De ondertitel is “Een verhaal over een agile transformatie”. Ziedaar
de inbreng van Joos die in zijn werk steeds op zoek is naar de ideale balans
tussen de methodiek, de mens en de organisatie.
Roland Vandewiele is directeur van een rollatorfabriek en
leidt een luxe leventje met Gisèle, zijn enigszins bazige echtgenote. De
fabriek is onderdeel van een groter geheel “Hulpmiddelen van Wesemael”, waar
ook trapliften en rolstoelen worden gemaakt. De CEO daarvan is de adellijke
Albéric de Motte van Wesemael die zich gedraagt als een soeverein heerser over
zijn drie afdelingsdirecteuren. Zijn drie dochters werken als secretaresse van
de drie respectieve directeuren en controleren alles.
Het leven van Roland neemt een lastige wending als zijn
schoonmoeder Arabelle Nijveld bij hen in huis komt wonen. Zij vertoont
onaangename trekjes en verzuurt het leven van Roland en ook wel van Gisèle die
haar luxe gemakkelijke bestaan bedreigd ziet. Roland vindt compensatie in de
aankoop van een Tesla Model X, een uiterst luxueuze auto met vele technische
hoogstandjes. De aanleg van een traplift in zijn huis ten behoeve van Arabelle
gaat niet zonder slag of stoot. Als een van de medewerkers van het bedrijf haar
ziet op het parkeerterrein, is diens observatie de volgende.
“De vrouw had een
verwilderde grijze haardos, en grote, vervaarlijk kijkende ogen, die onder de
zwart getekende wenkbrauwen een zekere angst inboezemden.”
En in privé moet Roland het nodige slikken.
“Roland begreep dat
hij zijn verzet moest staken. Het kwaad was geschied en de implicaties bleken
minder erg dan aanvankelijk gevreesd. Dus mompelde hij nog wat en ging
vervolgens naar binnen. Soms moet je de dingen loslaten, begreep hij, anders
gingen ze uiteindelijk met je aan de haal.”
Met de rollatorfabriek gaat het intussen bergafwaarts. Na
een confrontatie met Albéric die de toekomst van Roland drastisch dreigt te
gaan beïnvloeden, start Roland met behulp van zoon Neil die bij de NASA werkt,
een vernieuwingstraject voor het bedrijf. Neil is expert op het gebied van
agile methoden (evenals Nico Joos). Gezamenlijk doen zij hun uiterste best het
negatieve tij in de onderneming te keren. Uiteenlopende medewerkers van de
onderneming komen daarbij in beeld. Het zijn fraai vormgegeven karakters met
hun eigen aardigheden en eigenaardigheden. Bij het bereiken van de broodnodige
innovatie zijn de verrassingen niet van de lucht. Daarbij wordt bijna ludiek,
maar met een serieuze kern ingespeeld op hypermoderne technische
ontwikkelingen.
De samenwerking van Nico Joos en Katrien Van Effelterre is in
dit boek uitermate geslaagd. De schrijfstijl is zoals we al van Katrien gewend
zijn, zeer goed. Met enige regelmaat komen Vlaamse pareltjes voorbij. Die zijn
probleemloos begrijpelijk voor Nederlandse lezers. De opbouw en structuur van
het verhaal zijn voorbeeldig. De tekst wordt gesierd door een mooie dosis
veelal subtiele humor.
“Als verdoofd liep hij
uiteindelijk naar de badkamer, waar hij onder de douche ging staan en te laat
besefte dat hij zijn pyjama nog aan had. Zo ver was het met hem gekomen.”
Joos en Van Effelterre hebben een heerlijke, toegankelijke
roman geschapen met oog voor moderne technische en bedrijfsorganisatorische
elementen die op een welhaast lichtvoetige wijze worden ingebed in een soepel
lopend verhaal.
“De man die nergens iets over te zeggen had” is een fijne en
niet zelden ook fijnzinnige, zeer goede roman. Vier stralende sterren zijn
verdiend.
Reacties
Een reactie posten