Toni Coppers: De moord op Arno Linter
Commissaris Liese Meerhout is terug, en hoe!
Na “Messias” in 2019 maakte Toni Coppers in 2020 een
hernieuwd uitstapje naar de overigens ook zeer aansprekende Alex Berger. Hij
was evenals in “De zaak Magritte” (2017) het middelpunt in “Val”.
Deze maand (februari 2021) verscheen de achttiende thriller
van Coppers (deze keer met als coauteur zijn echtgenote Annick Lambert) rond de
beminnelijke én kordate commissaris Liese Meerhout. Een ijzersterke
hoofdpersoon met een nog lang niet verstreken houdbaarheidsdatum, zo blijkt
onomstotelijk in dit nieuwe boek.
In “De moord op Arno Linter” vindt het titeldrama al snel
plaats. De negentienjarige medewerker van het drive-inhamburgerrestaurant Quick
Arno Linter wordt op zeer brute wijze omgebracht op het moment dat hij zijn
hoofd uit het raampje van het afhaalloket steekt. De zaak komt direct in handen
van het oude vertrouwde team van Liese met hoofdcommissaris Frank Torfs, de
hoofdinspecteurs Michel Masson en Nouredinne Naybet, en inspecteur Laurent
Vandenberghe. Naast hen betreden twee nieuwe karakters het toneel. De
eigenzinnige profiler Mark Silva versterkt het team, en de jonge, charmante
studente criminologie Daphne de Jong uit Friesland komt stage lopen. Zij
straalt een innemendheid en onbevangenheid uit die Michel Masson met al zijn
levenservaring op een bevallige manier uit balans brengt.
“Ouder worden, wist
Masson ineens heel zeker, was het enige echte drama in het leven.”
De zoektocht naar de dader van de moord op Arno lijkt al
heel snel tot de oplossing te leiden. Een verdachte is direct in beeld, doch de
meningen binnen het rechercheteam zijn verdeeld. Liese twijfelt zeer aan het
daderschap van de opgepakte verdachte. Een dramatische gebeurtenis stelt het
team voor een bijna onoplosbaar probleem.
Als in een natuurgebied bij Antwerpen het lijk van een jonge
vrouw wordt aangetroffen, staat het team weer op scherp. Maar Liese die zorgen
heeft over de gezondheidstoestand van haar moeder, maakt een verwijtbare fout.
Ze wordt door een collega beschuldigd van onzorgvuldigheid met bewijsstukken.
De daaropvolgende interne procedure brengt haar enigszins uit haar evenwicht.
Als zij een “blaam” (berisping) krijgt, raakt dat haar diep en ze trekt zich
terug in haar cocon. Haar irritante collega Johan Dievoort drijft de kwestie
verder op de spits, maar krijgt er dan van Liese ongenadig van langs. Er
ontstaan ook spanningen tussen Liese en haar partner Matthias. Intussen heeft
Michel Masson de nodige privéproblemen. Een filosofisch gesprek tussen Liese en
Michel doet hen beiden goed.
Intussen vinden er meer moorden plaats. Het lijkt te gaan om
een seriemoordenaar die de politie op arrogante wijze uitdaagt met mysterieuze
aanwijzingen in de vorm van raadsels. De sleutel tot de oplossing blijft lang
verborgen. Als hij gevonden is, blijkt het een zeer originele plot.
Toni Coppers is een gelouterd en gelauwerd schrijver. Het cliché “goede wijn behoeft geen krans” is in volle omvang van toepassing op zijn werk. Zijn boeken zijn zonder uitzondering van zeer hoog niveau. De schrijfstijl is voortreffelijk en beeldend. Coppers weet de lezer terstond het verhaal in te trekken en laat niet meer los. De karakters zijn steeds interessant, en in dit boek is de rol van de ontwapenende stagiaire Daphne de Jong verfrissend en fraai uitgesponnen. De lezer voelt direct aan waarom Masson zo van slag raakt door haar, ook al spelen daarbij meer factoren een rol.
De
plot is prachtig gestructureerd en verrassend in zijn afloop. Het verhaal is
waarlijk verrijkt met een aantrekkelijke dosis privégebeurtenissen van de
diverse rechercheurs. Tot slot verdient opmerking dat de eindredactie van het
boek zoals steeds in deze serie eminent is.
“De moord op Arno Linter” is het achttiende deel en een
nieuw hoogtepunt in de reeks van Toni Coppers met als middelpunt Liese Meerhout.
Evenals de in mijn ogen onbetwiste topper in deze sublieme reeks “De jongen in het graf” krijgt dit boek de kwalificatie buitengewoon en daarmee de maximale
vijf sterren!
Reacties
Een reactie posten