Leesjaar 2023

Het leesjaar 2023 is zeer geslaagd. De kwaliteit van de gelezen boeken was erg hoog. Dat wordt in belangrijke mate beïnvloed door de zorgvuldige voorselectie van de te lezen boeken. Zie desgewenst voor meer achtergronden “Het leesjaar 2022” en “Het leesjaar 2021”.

Het lijkt alsof ik in de loop van de jaren milder ben geworden in mijn oordeel. Ook al ben ik inmiddels 71, daar is geen sprake van. Nog steeds ben ik een kritische lezer, maar als het aanbod zó goed is, komen de sterren bijna als vanzelf uit de lucht vallen. Dit jaar heb ik 57 boeken (uit)gelezen en van een beoordeling voorzien. Daar waren 22 thrillers in de breedste zin des woords bij. Slechts twee niet nader te noemen recensieboeken zijn voortijdig dichtgeslagen omdat ze me totaal niet aanspraken.


Maar liefst negentien boeken (eenderde deel van het totaal!) kregen dit jaar de maximale waardering van vijf sterren die staan voor “buitengewoon goed”. In volgorde van het lezen ervan zijn het de volgende:

Mikaela Bley: Sterf voor mij

Jean-Claude Mourlevat: Jefferson

Sander de Hosson: Leven toevoegen

Frank Krake: De verzetsman en de voetbalheld

Loes den Hollander: Geloof mij nooit

Viggo Waas en Peter Heerschop: Infarct

Toni Coppers: Onschuld

Ilja Leonard Pfeijffer: Monterosso mon amour

Bert Wagendorp: Kalle

Carl Slotboom: Weer net als eerst

Bertina Mulder: De IJsselbrief

A.L. Snijders: Tat Tvam Asi

Marelle Boersma: De lijst

Frank van Zwol: Speciale opdracht

Eva García Sáenz de Urturi: De engel van de stad

Judith Visser: Het meisje met de halve ster

Cilla & Rolf Börjlind: Het oog van de nacht

Angelique Haak: Afgeschreven

Jan van Mersbergen: We moeten praten

Mijn gelukwensen aan al deze auteurs voor hun prachtige werk. Maar ook mijn complimenten en dank aan alle andere schrijvers die dit jaar tot een waar leesfeest maakten.

Vol goede moed beginnen we aan een nieuw jaar. Er liggen alweer recensieboeken  klaar waarvan ik heel veel leesgenot verwacht. In "Het jaar van de sprinkhaan" van Terry Hayes zit de boekenlegger nu op bladzijde 438 van de 765. Dat wordt dus de eerste recensie van 2024.

Allen die dit lezen, wens ik gezondheid, geluk en vele heerlijke boeken! 

En kijk uit met oversteken. 😂

Reacties