A.F.Th. van der Heijden: Kwaadschiks
“Kwaadschiks”
van A.F.Th. van der Heijden is het zesde deel in de cyclus “De tandeloze tijd”.
Niettemin is het een zelfstandig leesbaar verhaal; voorkennis uit de eerdere
boeken is geenszins vereist.
Het
papieren boek heeft in de paperbackuitvoering een omvang van maar liefst 1280
pagina’s. Het is een soort kruising tussen een roman en een thriller.
Het
verhaal is geïnspireerd op een wegens spoilergevaar niet nader te noemen ware
gebeurtenis die met de ongebreidelde fantasie van de schrijver vervolgens in
een kolkend verhaal is ingebed.
Hoofdpersoon
in het boek is Nico Dorlas, een gecompliceerd figuur van middelbare leeftijd.
Nico is artdirector bij een reclamebureau. Aldaar werken ook enkele jonge
honden die hem links en rechts dreigen in te halen. Ook in privé gaat het hem niet
meer voor de wind. Hij woont samen met Desy en haar veertienjarige zoon Hemmo. Met
Desy heeft hij een nogal bijzondere verhouding, zoals onder meer blijkt uit de
“Ruziezoekertjes”, berichtjes over kleine en grote irritaties waarmee zij
elkaar bestoken. De relatie staat op springen. Nico heeft veel last van
slaapapneu en van zijn versleten heup. Door de ongemakkelijke situatie en zijn
fysieke problemen is Dorlas aan de drank geraakt, hij is verslaafd aan wodka
die hij de hele dag door tot zich neemt. ’s Nachts moet hij zich behelpen met
een soort beademingsapparaat, een CPAP.
Het
verhaal beslaat welgeteld één etmaal in het leven van Dorlas. En daarin
gebeuren vele heftige dingen die fikse emoties losmaken.
Talloze
thema’s komen voorbij, waaronder liefde, obsessie, overspel, vaderschap,
agressie, bandeloosheid, moraliteit, vaderliefde, zelfdestructie en ga zo maar
door.
Adri
van der Heijden is een begaafd stilist. Zijn taalgebruik en schijfstijl zijn
van zeer hoog niveau met vele bloemrijke zinnen, en dat maakt het lezen van zijn
boeken tot een waar genoegen. Dat geldt zeker ook voor “Kwaadschiks”. Het
verhaal begint boeiend en laat de geduldige lezer nauwelijks meer los. De
gebeurtenissen zijn niet zelden enigszins onwaarschijnlijk doch dat beeld past
naadloos bij het karakter van het verhaal. De fantasie van de schrijver staat op
volle kracht. Waarlijk minutieus beschrijft Van der Heijden het etmaal waarin
alles zich afspeelt, en lardeert het met enkele flashbacks naar Nico’s jeugd
die tamelijk traumatiserend was. In hoeverre dat als een redelijke verklaring
mag worden beschouwd voor zijn onbehouwen en onredelijke gedrag in het
beschreven tijdvak van 24 uur, kan en mag in het midden blijven.
Het
verhaal gaat tergend langzaam naar een verrassende ontknoping waarbij zich
dramatische gebeurtenissen aaneenrijgen. De epiloog is welhaast verbijsterend.
Twee
kritiekpunten dringen zich op. Van der Heijden schrijft in heldere en
begrijpelijke taal. Dan is het des te opvallender dat aan zijn pen af en toe
lastige woorden ontvlieden. Zo kom je onder meer “perquisitie”, “zijn
benedicties tellend” en “dactylische hexameters” tegen. Maar het zijn slechts
incidenten.
Voorts
zullen sommige lezers zich gaan irriteren aan de veelvuldige beschrijvingen van
het wodkagebruik van Dorlas en het steeds terugkerende gepalaver over het
automerk Suzuki model Swift.
Is
dit boek van monumentale omvang nu ook een monument? Daar kun je als lezer
verschillend over denken. De conclusie zal sterk afhangen van het
verwachtingspatroon van de lezer.
De
liefhebber van langzaam opgebouwde beelden en traag beantwoorde vragen komt
zeker aan zijn trekken. Hij zal de vermelde kritiekpunten voor lief nemen en
het boek volop genietend tot zich nemen.
De
wat meer ongeduldige thrillerliefhebber zal grote moeite hebben het op zich
spectaculaire einde van het verhaal te bereiken. Voor deze categorie lezers
zijn de uitweidingen echt te veel en te lang. Het boek is dan ook geen échte
thriller.
Voor
de eerste soort lezer zal een waardering van vier sterren goed aanvoelen; de
tweede blijft op drie sterren steken. Die staan overigens nog steeds voor een
goed boek.
Reacties
Een reactie posten