Samuel Bjørk: De doodsvogel
In 2015
maakte de debuutthriller “Ik reis alleen” van Samuel Bjørk, het pseudoniem van
de Noorse muzikant en schrijver Frode Sander Øien, grote indruk. Het bijzondere
speurdersduo Holger Munch en Mia Krüger werd in dat boek in een krachtig
verhaal fraai geportretteerd, en dat krijgt een vervolg in het tweede boek van
Bjørk getiteld “De doodsvogel”.
Munch
is een liefhebber van kruiswoordraadsels, schaken, wiskunde en de muziek van Bach.
Hij is gescheiden van Marianne en zijn privéleven draait om dochter Miriam en
kleindochter Marion. De jonge, eigenzinnige en briljante Krüger is
getraumatiseerd door de dood van haar ouders en haar tweelingzus Sigrid en
heeft suïcidale neigingen. In haar werk is haar analysevermogen ongeëvenaard en
oorspronkelijk.
“De
doodsvogel” begint met een korte schets van een merkwaardig familiedrama rond
twee kinderen die in Australië terechtkomen alwaar zij nogal vreemd worden
behandeld door een tante.
En dan
begint het echt. De botanist Tom Petterson vindt in het bos bij Hurumlandet een
dood tienermeisje. Gelet op de merkwaardige omstandigheden ter plaatse is zij
kennelijk ritueel vermoord.
Het
onderzoek in deze zaak ligt in handen van Holger Munch en Mia Krüger. Hun chef
Rikard Mikkelson blijft in dit boek op de achtergrond.
Het
rechercheteam wordt gevormd door een gevarieerd gezelschap: Kim Kolsø, John
Larsen alias Curry wiens privéproblemen met zijn vriendin Sunniva Rød prominent
aan de orde komen, Ludvig Grønlie, de nieuwlichtster Ylva, computerspecialist
Gabriel Mørk en politieadvocaat Anette Goli.
De
identiteit van het dode meisje wordt snel achterhaald. Dat gegeven voert de
rechercheurs naar Kwekerij Hurumlandet, een opvangcentrum voor
probleemjongeren. Daar trekt een bonte stoet van karakters voorbij. Zo zijn
daar de directrice Helene Eriksen en haar rechterhand Paulus Monsen, de leraar
Rolf Lycke die in het huwelijk gaat treden met de ex-echtgenote van Munch, en
voorts de jongeren Isabella Jung, Benedikte Riis en Cecilie Markussen, wier
rollen even intrigerend als mysterieus zijn.
Ook
buiten Kwekerij Hurumlandet ontmoet de lezer kleurrijke figuren. Psycholoog
Matthias Wang die een moeizame behandelrelatie heeft met Mia Krüger, Julie de
vriendin van Miriam Munch, de niet brandschone manegehouder Anders Finstad, de
psychiatrisch patiënt Jim Fuglesang met zijn onafscheidelijke fietshelm, de
steenrijke Ziggy Simonsen met wie Miriam Munch een date heeft, de sociaal antropoloog
Sebastian Larsen die door de universiteit is ontslagen vanwege marihuanahandel,
de ongrijpbare computerhacker Skunk, de dierenactivist Jacob Marstrander en de
rijke Zwitser Hugo Lang.
De
gebeurtenissen spelen zich in hoog tempo af. De spanningsboog is niet al te
strak gespannen maar wel zodanig dat de lezer voortdurend benieuwd is naar wat
komen gaat.
De
penvoering van Samuel Bjørk is voorbeeldig. In korte hoofdstukken die snelle
décorwisselingen bewerkstelligen, schetst hij in even eenvoudige als
kernachtige en treffende bewoordingen een fraai geconstrueerd verhaal met een
boeiende plot die de lezer meermalen op het verkeerde been zet. De plot munt
evenwel niet uit in originaliteit. Enkele gebeurtenissen zijn weliswaar enigszins
ongeloofwaardig doch dat doet nauwelijks afbreuk aan de hoge kwaliteit van het
verhaal. Er wordt wel enige concentratie gevergd door de forse hoeveelheid
personages die op het toneel verschijnen, maar die maken het verhaal ook weer
levendig en gevarieerd. Dat biedt de lezer veel leesgenot.
De
misdaad waar het verhaal om draait, is walgelijk en psychopathisch, maar de
weergave ervan is –voor zover dat bij een handelwijze als hier aan de orde
gezegd kan worden- beschaafd en terughoudend wat betreft de gruwelen. Een
sterke maag is geen vereiste.
Het
verhaal is evenwichtig opgebouwd. De balans tussen speurwerk en privébesognes
van diverse politiemensen is goeddeels in orde. Slechts de psychische problemen
en de verslaving van Mia Krüger zijn wellicht enigszins teveel uitvergroot doch
dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Het
taalgebruik is voortreffelijk: geen moeilijke woorden, geen vergezochte
beeldspraak, goede sfeerschilderingen en last but not least geen enkele
taalfout.
Hoewel
een echte thrillerliefhebber die aansporing niet nodig heeft, verdient het
aanbeveling de twee boeken van Bjørk in volgorde te lezen. Als dat niet lukt:
dit boek is op zich goed zelfstandig te lezen.
Samuel
Bjørk schaart zich met zijn thrillers bij de top van de Scandinavische misdaadliteratuur.
“De
doodsvogel” is een aanrader, een pageturner van jewelste en krijgt vier
flonkerende sterren.
Reacties
Een reactie posten