Lars Kepler: Jager
Zojuist is "Lazarus", de nieuwe thriller van Lars Kepler verschenen. Als inleiding op de binnenkort hier te verschijnen recensie plaats ik nu de recensie uit 2017 van het voorlaatste boek van dit duo.
Het
Zweedse echtpaar Ahndoril-Coelho heeft een ijzersterke serie thrillers neergezet
met als hoofdpersoon de aansprekende politieman Joona Linna en de geheim agente
Saga Bauer.
“Jager”
is het zesde deel in de serie waarvan de delen overigens prima zelfstandig te
lezen zijn. De lezer mist dan wel de ontwikkeling van de hoofdpersonages doch
dat is te overkomen.
“Hypnose”
(3*), “Contract” (4*), “Getuige” (5*), “Slaap” (5*) en “Stalker” (4*) gingen
aan het nu te bespreken boek vooraf.
Het
verhaal begint met een scène waarin de luxe callgirl Sofia Stefansson bij haar
beroepsmatige bezoek aan een hooggeplaatste politicus door deze in een door
haar ongewenste positie wordt gelokt. In benarde omstandigheden wordt zij gered
door een mysterieuze moordlustige man.
Dan
komt de bloedmooie agente van de Säpo (de geheime dienst) Saga Bauer op het
toneel. Met haar collega’s Verner Zandén en Janus Mickelsen voert zij de eerste
slagwisselingen met onaangename personages.
Joona
Linna was in het vierde deel “Slaap” spoorloos verdwenen. Hij blijkt vanwege
een door hem gepleegd misdrijf twee jaar in de gevangenis te hebben
doorgebracht. Nu wordt hij ingezet voor een geheime opdracht en voorwaardelijk
vrijgelaten.
Een
seriemoordenaar slaat enkele keren toe, zijn slachtoffer krijgt vrijwel steeds
een kinderliedje te horen alvorens op beestachtige wijze te worden omgebracht
volgens een bepaald patroon. Het liedje gaat over tien konijntjes en doet
onwillekeurig denken aan de “tien kleine negertjes” van Agatha Christie.
Uiteindelijk
ligt de sleutel in een gebeurtenis van dertig jaar eerder op de elitaire kostschool
Ludviksberg. Rond bladzijde 420 weet de lezer wie de dader is, doch er volgt
nog een bloedstollende finale van 120 bladzijden.
Lars
Kepler heeft een fenomenale schrijfstijl. Mede doordat voortdurend de
tegenwoordige tijd wordt gehanteerd, trekt het verhaal als een film aan de
lezer voorbij. De beschrijvingen van de gebeurtenissen en personages zijn
beeldend en diepgaand. De lezer hoeft zich nauwelijks in te spannen omdat het
verhaal in kernachtige taal met korte zinnen is geschreven. De lijn in het verhaal
is gemakkelijk te volgen, mede door de korte hoofdstukken. De plot is fraai
geconstrueerd en wordt mooi uitgewerkt.
Een
punt van kritiek dat bij het vorige boek “Stalker” al speelde, geldt ook voor
“Jager”.
De
moordscènes zijn tamelijk gruwelijk en behoorlijk tot in detail beschreven.
Daar houden lang niet alle lezers van. Wellicht hadden zij wat minder expliciet
beschreven kunnen worden.
Ook
de ontegenzeggelijk spannende ontknoping gaat gepaard met een forse portie
geweld. Voor sommige lezers teveel van het goede.
Daardoor
werd het aanvankelijk euforische gevoel over de kwaliteit van het verhaal en de
plot enigszins bijgesteld.
“Jager”
is hoe dan ook een waardige opvolger van “Stalker” en heeft wederom de
constante hoge kwaliteit van de boeken van Lars Kepler.
Het
boek verdient vier heldere sterren.
Reacties
Een reactie posten