Cilla & Rolf Börjlind: Koudvuur


Cilla en Rolf Börjlind zijn zeer gerenommeerde Zweedse scenarioschrijvers, zij hebben onder meer de scripts van maar liefst 26 films over de speurder Martin Beck op hun naam.
Met hun thrillerdebuut “Springvloed” (5*) maakten zij in 2013 een verpletterende entree in boekenland. Het was het eerste deel van de Rönning & Stilton-thrillers. In die serie volgden “De derde stem” (2014; 4*), “Zwarte dageraad” (2015; 5*) en “Wiegelied” (2017; 5* recensie). Een waarlijk weergaloos hoog niveau, dat tot nu toe welhaast moeiteloos werd vastgehouden. 

Voor de duidelijkheid: ik ben allesbehalve scheutig met sterren, maar het kon gewoon door de extreme kwaliteit niet anders dan een ware sterrenregen zijn.



In januari 2019 verscheen het vijfde deel in de serie met als titel “Koudvuur”. 
In de openingsscène maakt de lezer tamelijk vaag kennis met het jongetje Little Pluto. Hij lijkt in Thailand iets gestolen te hebben en verblijft met enkele leeftijdsgenoten op een mysterieuze plek waar schubdieren een onduidelijke rol vervullen.

Terzelfder tijd speelt zich in Stockholm een vreselijk drama af. De auto van het gezin Brovall –man, vrouw en dochter- wordt opgeblazen als zij willen wegrijden voor een vakantietrip. Het bekende rechercheteam van Mette Olsäter met Olivia Rönning, Bosse Thyrén en Lisa Hedqvist onderzoekt de kwestie. Ook Abbas verschijnt weer ten tonele.

Intussen is Tom Stilton op retraite in Thailand na een dramatische daad waar hij niet goed mee om kan gaan. Hij verblijft daar bij zijn halfzus en Luna, bekend uit eerdere boeken. Op verzoek van een mysterieuze mismaakte dame gaat hij op zoek naar een monster.

In Stockholm wordt ternauwernood een aanslag van een zelfmoordterrorist voorkomen. Olivia ontmoet een intrigerende dichter die zich naar later blijkt nogal verdacht heeft gedragen. Dan raken de zaken in een stroomversnelling. De dader van de bomaanslag op Brovall wordt gepakt en de zaak lijkt gesloten.

In Thailand wordt de speurtocht van Tom uiterst hectisch. En dan komen de twee verhaallijnen op even onverwachte als ingenieuze wijze bij elkaar. De plot blijkt uiteindelijk nogal anders te zijn dan de lezer lange tijd dacht, en is buitengewoon knap gecomponeerd.

Cilla en Rolf Börjlind hebben een prachtige heldere schrijfstijl. Hun verteltrant trekt de lezer vanaf het begin blijvend het verhaal in. De karakters zijn zonder uitzondering interessant en aansprekend. Er is mooi gedoseerde aandacht voor de soms niet geringe privé-beslommeringen van de rechercheurs en ook voor ernstige verwikkelingen binnen het politiekorps. 
In het boek zijn ten minste drie belangrijke, actuele maatschappelijke thema’s op zeer natuurlijke wijze verweven.

Geen loftuiting over het schrijverschap van de Börjlinds is te veel.

Opmerking verdient nog dat het boek foutloos is, en dat is een compliment voor de vertaalster én de uitgever. Het lijkt vreemd, maar foutloze boeken komen betrekkelijk weinig voor. Zelfs de beste eindredacteur laat wel eens een steekje vallen. Hier dus niet!

“Koudvuur” krijgt vijf stralende sterren waarmee de schrijvers een unieke prestatie leveren.

Voor de liefhebbers zij nog vermeld dat “Springvloed” en “De derde stem” op fraaie wijze zijn verfilmd, en het bekijken meer dan waard zijn. Op dit moment wordt “De derde stem” als serie op zaterdagavonden op NPO3 tv uitgezonden onder de opmerkelijke titel “Springvloed”. De vertolking van de rollen van de permanente karakters is levensecht en voldoet –althans voor mij- geheel aan de verwachtingen van de lezer.

Reacties