Geert Kimpen: Het meisje dat aan de oever verscheen
Op 13 mei 2019 verschijnt de roman “Het meisje dat aan de
oever verscheen”, het nieuwe boek van Geert Kimpen. Op de achterflap staat als
pakkende ondertitel “Wat zou jij doen als je je zielsverwant ontmoet, maar je
durft het niet te geloven?” De cover voegt daar nog aan toe: “Wat als
zielsverwantschap nu eens echt bestaat en zelfs onontkoombaar is …?”
Het zijn intrigerende
uitspraken die de zintuigen van de lezer meteen prikkelen. Draagt het verhaal
ze ook?
De jongeling Kama (deze naam betekent “verlangen”) woont in
een vissersdorpje in India. Zijn toekomst lijkt daardoor vastgelegd: vanaf zijn
veertiende jaar moet hij met zijn vader dagelijks de zee op om vis te vangen om
in het levensonderhoud van het gezinnetje te voorzien. De zee wordt in het dorp De Grillige
Bruid genoemd omdat zij verleidelijk is maar ook gevaarlijk…
In een voor Kama bijzonder moeilijke periode blijkt dat
vissen op zee niet zijn roeping is. Hij blijkt een geheel ander talent te
hebben dat tot uiting komt in diepzinnige verhalen die hij met veel succes
vertelt en uitbeeldt. Maar dan keren de dorpelingen zich om economische redenen
tegen hem en zijn vader en moeder.
Een sympathieke vrouw in het dorp geeft Kama het advies op
zoek te gaan naar de Tempel van het Oosten. De charmante stoffenhandelaar die
de vrouwen van het dorp om zijn vinger windt, raadt hem dat af, maar Kama volgt
zijn eigen ingeving en vertrekt.
Onderweg ontmoet hij aan de oever van de rivier al snel de
beeldschone Shakti die zegt zijn zielsverwant te zijn. Kama raakt in opperste
verwarring als zij zegt:
“Ik heb de liefde in
de ogen gekeken en dat is voor mij genoeg om een doel te hebben om voor te
leven. Mijn wachten zal geen zachte dwang zijn om jou hier terug te laten
komen. Mijn wachten zal een doel op zichzelf zijn. Misschien word ik hier oud
en sterf ik in de wildernis. Maar het laatste wat ik zal zien als ik deze aarde
verlaat, zal het beeld zijn van jou, drijvend op de rivier, op deze betoverende
ochtend.”
Zijn wil om de Tempel van het Oosten te bereiken brengt hem
ertoe verder te gaan. Bij de stad Mahishmati heeft hij een traumatische
ervaring met een groep vrouwen die zich de Witte Tijgerinnen noemen. Op zijn
zoektocht bereikt Kama vervolgens de stad Omkareshwar waar hij een wijze oude
man ontmoet van wie hij veel leert.
Op het moment dat Kama hoort van de dood
van zijn vader krijgt hij een van de vele levenslessen van deze man, een prachtige
filosofische beschouwing over de verhouding ouder-kind die wel keihard
binnenkomt.
“Luister, Kama, je
ouders hebben je weliswaar het leven gegeven, maar je hebt er niet om gevraagd.
Dat betekent dat je hun ook niets verschuldigd bent. Je kreeg het in de schoot
geworpen en dus is het aan jou om er wat van te maken. Ze hebben je gemaakt
voor hun plezier, niet voor dat van jou. Het schonk hun aanzien in jullie dorp
en wellicht de hoop dat jij voor hen zou zorgen op hun oude dag. ….. Je kunt
houden van je ouders, als je vindt dat ze die liefde verdienen, maar een kind
is nooit verantwoordelijk voor het geluk van zijn ouders.”
Kama bereikt uiteindelijk een tempelcomplex dat De Tempel
van het Oosten lijkt. Met hulp van de mysterieuze aanvoerster van een
vrouwenleger Rani Durgavati ontsnapt hij uit zeer benarde omstandigheden.
Het slot is even prachtig als het verhaal zelve.
“Maar wie zich durft
te verbinden met het meisje aan de oever, die komt werkelijk thuis en weet dat
hij niets werkelijks meer te vrezen heeft.”
Geert Kimpen is een begenadigd schrijver. Zijn schrijfstijl
is –om maar eens een modewoord te gebruiken- waarlijk iconisch. De zinnen zijn
vloeiend en inspireren de lezer onmiddellijk om zich geheel te laten opgaan in
het verhaal. En dat is zó onwaarschijnlijk mooi! Het centrale thema in het boek
is de liefde in al haar facetten. En dan voorzien van een werkelijk
schitterende filosofische boodschap over zielsverwantschap.
Superlatieven
schieten tekort om het boek te prijzen. Het verhaal is niet alleen fraai
gecomponeerd, maar ook zodanig mooi verteld dat het de lezer ten diepste
ontroert en niet meer loslaat vóór het allerlaatste woord. En dat is, vermoedelijk niet
geheel toevallig, Shakti.
“Het meisje dat aan de oever verscheen” is waarlijk een boek
van buitenaardse kwaliteit en krijgt vijf blinkende sterren. Meer zijn er niet,
anders zouden het er zomaar zes kunnen zijn geweest.
Reacties
Een reactie posten