Corine Hartman: Een duister pad
Corine Hartman (1964) heeft als thrillerschrijfster en
scenarioschrijfster een respectabele staat van dienst. Zij sleepte vele
nominaties voor belangrijke prijzen in de wacht. In 2015 en 2016 schreef zij
samen met Tomas Ross de lezenswaardige thrillers “Doodskopvlinder” en “Zwarte weduwe”.
Van Corines eigen werk staan hier nog geen recensies. De door velen gewaardeerde serie met Jessica Haider sprak mij niet aan, en de
IJsseltrilogie heb ik eenvoudigweg gemist.
In mei 2019 verscheen “Een duister pad”. Plaats van
handeling is de in een kasteel op de Veluwe gevestigde particuliere
psychiatrische inrichting Groot Loenen van Julius van Laar. Hij heeft een
aantal patiënten onder behandeling die door verschillende oorzaken op diverse
manieren dwangmatig handelen vertonen.
Een van de patiënten is zijn volwassen dochter
Faye. Zij heeft grote moeite om de dood van haar moeder te verwerken en heeft
een neurotische gewoonte ontwikkeld waarvoor ze wordt behandeld. Daarbij heeft
ze ook nog een virtuele lotgenote bedacht.
Julius zweert bij behandeling zonder
antidepressiva die hij verwerpelijk vindt. Hij zal gaan getuigen in een
rechtszaak tegen een grote producent van die middelen, genaamd Pharmaco. Frenk is
een aansprekend karakter in de groep die behandeld wordt. Faye en Frenk
ontwikkelen enkele gezamenlijke obsessies. Een andere hoofdrol is weggelegd voor de
intrigerende therapeute Thérèse Derwig die dichtbij Pharmaco-directeur Mats Timmermans staat.
Dan verschijnt Emilie op het toneel. Haar depressieve vriend
Steven Martens is in Engeland van een klif gesprongen of gevallen. Als zij niet
veel later spoorloos verdwijnt, leidt rechercheur Simon te Bresser de
speurtocht. Hij wordt daarbij op nogal opmerkelijke wijze geholpen door Faye.
Er vinden enkele gewelddadige gebeurtenissen plaats. Allerlei persoonlijke
verbanden en banden blijken anders te zijn dan aanvankelijk beweerd. De
ontknoping is niet geheel onverwacht, althans voor de doorgewinterde thrillerlezer.
Corine Hartman heeft een soepele pen. Ze schrijft schijnbaar
moeiteloos een verhaal waar de lezer direct in betrokken en getrokken wordt. De schrijfstijl
is zonder meer goed en het taalgebruik is vrijwel vlekkeloos.
Het verhaal van “Een duister pad” speelt zich af in een niet
alledaagse compositie. Hier en daar is het wel wat vergezocht, doch dat is voor
een thriller niet altijd ongewoon. De spanningsboog is vrij laag. Dat wordt
mede veroorzaakt door de vele –op zichzelve mooie- dialogen en de te vaak
herhaalde beschrijvingen van het dwangmatige gedrag van Faye en Frenk.
De rol
van Simon doet wat knullig aan. De plot is aardig maar niet hemelbestormend
voor diegenen die al vele thrillers hebben gelezen.
Het boek is wél een prijzenswaardige aanklacht tegen het wijdverbreide
gebruik van antidepressiva die veel meer negatieve bijwerkingen hebben dan
menigeen denkt. Het geeft ook een aardig inkijkje in de denkwereld van bepaalde psychiatrische patiënten.
Al met al is de waardering van het boek vrij lastig. Drie
sterren (goed boek) zijn in het referentiekader van deze blog vergelijkenderwijs
eigenlijk net iets te veel.
“Een duister pad” krijgt drie bleke sterren.
Reacties
Een reactie posten