Maria Adolfsson: Misleiding (Doggerland 1)
“Dé nieuwe thrillersensatie van dit jaar.”
Met deze wel zeer ambitieuze woorden wordt “Misleiding” van Maria Adolfsson, het eerste deel van de Doggerlandtrilogie, in
de markt gezet. De oplettende lezer merkt onmiddellijk de toevoeging “van dit
jaar” op. Een belangrijke beperking maar je blijft alert voor het antwoord op
de vraag: is dit weer een hype?
“Nog voordat ze haar
ogen opent weet ze het. Dit is fout. Dit is echt helemaal fout.”
Zo begint het verhaal dat zich afspeelt op het niet (meer) bestaande, tussen Engeland en het Europese vasteland gesitueerde eiland Doggerland. Deze
situatie wordt in extenso beschreven in de tekst op de achterflap: inspecteur
Karen Eiken Hornby wordt de ochtend na het met veel drank besprenkelde
oesterfestival met een kater wakker in een vreemd bed met naast haar Jounas
Smeed, haar baas. Daarmee is de toon meteen gezet. Als diezelfde ochtend de
ex-vrouw van Smeed vermoord wordt aangetroffen, gaan alle seinen op rood. Karen
wordt door politiechef Viggo Haugen benoemd tot leider van het onderzoek. Dat
leidt tot grote spanningen tussen haar en Jounas.
Vervolgens ontspint zich een nogal traag verhaal met af en
toe een flashback naar 1970 waarvan de functie geruime tijd onduidelijk blijft.
Een basale thrillertechniek. Karen blijkt ook nog eens een dramatisch verleden
te hebben, iets dat in Scandinavische thrillers vaker voorkomt. Het wordt hier overigens
niet al te breed uitgemeten.
Het onderzoek vordert uiterst traag. Weliswaar komen enkele
interessante karakters op het toneel, zoals Karens irritante collega (ook een
vaak gebruikt ingrediënt) Evald Johannisen, de vasthoudende journalist Jon
Bergman, enkele politiemensen met gevoel voor humor én hun plaats, dochter
Sigrid van Jounas Smeed, en enkele mensen uit de beschrijvingen van de
gebeurtenissen in 1970.
Na vele pagina’s van gezapigheid wordt het tegen het eind
wel even spannend. Als een deus ex machina verschijnt de kern van de plot in
beeld. Die is creatief gevonden, maar ook wel een beetje vergezocht. De
gebeurtenissen op de veerboot roepen plotsklaps spanning op. De slotscènes zijn
tamelijk indringend en dramatisch.
Maria Adolfsson heeft een goede schrijfstijl. Haar
woordgebruik is kernachtig en helder. Kernachtig is bepaaldelijk niet de
passende typering voor het verhaal zelf. Dat is zoals al eerder gezegd erg
traag waarbij de spanning ook ver te zoeken is. Het boek telt effectief 440 bladzijden,
dat zijn er erg veel, afgemeten aan de inhoud van het verhaal.
Voor lezers die
houden van mooie sfeertekeningen en traag politieonderzoek is het beslist aangenaam
leesvoer. Voor de echte thrillerliefhebbers zal het vermoedelijk een tegenvaller
zijn. De kwalificatie in de eerste zin van deze recensie is dan ook aan te
merken als sterk overdreven. Zij duidt op een hype, en dat is jammer.
“Misleiding” is een aardig boek, maar niet meer
dan dat. Halfjes worden zelden gegeven, maar hier is het onvermijdelijk. Drie
(goed boek) is te veel, twee (matig) te weinig.
Aldus krijgt het boek tweeënhalve ster.
Reacties
Een reactie posten