Lieneke Dijkzeul: Als padden schreeuwen
Deze maand verscheen "Een vorm van verraad", de nieuwe thriller van Lieneke Dijkzeul met de sympathieke en menselijke inspecteur Paul Vegter in de hoofdrol. De recensie ervan zal zeer binnenkort hier verschijnen. Als "voorbereiding" daarop nu de recensie van haar vorige boek (uit 2014!) met Vegter.
Lieneke Dijkzeul is schrijfster van een serie thrillers
met de politiemannen Paul Vegter en Sjoerd Talsma. De rij begon in 2006 met “De
stille zonde” dat goed onthaald werd. Daarna verschenen “Koude lente” (2007),
“De geur van regen”(2009), “Verloren zoon”(2011) en “Wat overblijft”(2012),
stuk voor stuk zeer lezenswaardige boeken.
In september 2014 rolde alweer het zesde deel “Als padden
schreeuwen” van de persen. Ofschoon de boeken prima afzonderlijk leesbaar zijn,
kennen trouwe lezers van Dijkzeul de ontwikkeling van de privélevens van Vegter
en Talsma. De eerste is weduwnaar en na een teruggetrokken leven vindt hij weer
geluk met zijn nieuwe liefde collega Renée Pettersen.
In “Wat overblijft” hield
Vegter voor het eerst zijn kleinzoon, het zoontje van zijn dochter Ingrid en
schoonzoon Thom, vast wat tot deze ontroerende ontboezeming leidde:
“Hij dacht aan
het ogenblik dat hij zijn kleinzoon voor de eerste maal in zijn armen had
gehad, de met niets te vergelijken geur van een pasgeborene rook, en had
geweten dat dit het was wat overblijft - de instinctieve drang
te beschermen wie bij je hoort en kwetsbaar is. De sterkste vorm van liefde.”
Prachtig…….
“Als padden schreeuwen” begint met de aanzet tot een
bijzondere plot. Charlotte van den Broecke woont in een kolossaal huis waar ze
haar bedlegerige vader verzorgt. Als ze uitglijdt na het nemen van een bad komt
ze ongelukkig op de vloer van de badkamer terecht. Ze breekt iets waardoor ze
niet meer kan opstaan. Haar hulpgeroep heeft geen enkel effect. Ze kan slechts
wachten op een gruwelijke dood en ook voor haar vader ziet het er hopeloos uit.
Een persoonlijk drama treft Talsma. Diens vrouw Akke was
al geruime tijd ernstig ziek en overlijdt, waardoor hem hetzelfde lot treft als
zijn chef Vegter. De invloed ervan is duidelijk waarneembaar in zijn
functioneren maar zijn chef is uiteraard begripvol.
Talsma probeert de harde werkelijkheid te verdringen door
direct weer aan het werk te gaan. Als Leon Walters in elkaar wordt geslagen na
het verlaten van een homobar en zijn vriend Erwin van Maren ternauwernood aan
hetzelfde lot ontkomt, gaan Vegter en Talsma op onderzoek. Zij worden daarbij
geassisteerd door Renée Pettersen, Corné Brink en George Vening.
Terzelfder tijd heeft Charlotte alle geluk van de wereld
als zij door een wonderbaarlijk toeval wordt gered uit haar benarde
levensbedreigende situatie.
Maanden later verdwijnen de broers Albert en Denny
Crouwels van Schildersbedrijf Crouwels van de aardbodem. Zij komen niet opdagen
op een afgesproken werk en na uitvoerig speurwerk wordt slechts hun busje
teruggevonden. Elk spoor ontbreekt.
Het verhaal eindigt in een fraaie ontknoping die
weliswaar door de bijzondere opzet van het boek enigszins voorspelbaar is doch niettemin
knap is geconstrueerd. Vooral de aanwijzing die de politie uiteindelijk op het
juiste spoor brengt, is meesterlijk bedacht.
Lieneke Dijkzeul is merkwaardig genoeg een relatief
onbekende schrijfster. Toch behoort zij met haar prachtige serie thrillers tot
de top van de Nederlandse thrillerauteurs Zij is dan ook wat velen niet weten
diverse malen genomineerd voor belangrijke onderscheidingen. Haar schrijfstijl
is uitmuntend. Het taalgebruik is foutloos, vloeiend, beeldend en helder. Af en
toe is het zelfs even bijna dichterlijk, doch zonder enige overdrijving en
zonder vergezochte metaforen.
De personages in het verhaal komen volledig tot leven in
de fantasie van de lezer en de gebeurtenissen zijn levendig en mooi beschreven.
De aandacht voor de privélevens van Vegter en Talsma is mooi, soms ontroerend,
natuurlijk en evenwichtig. Deze speurders zijn gewone, herkenbare mensen en dat
is wel eens verfrissend na al die excentrieke speurders die vele thrillers
bevolken.
Het verhaal vergt wel het nodige van de concentratie van
de lezer. Ogenschijnlijk springt het van de hak op de tak, maar als de lezer
eenmaal de structuur van het boek aanvoelt, is dat geen probleem meer, veeleer
zelfs een leuke uitdaging.
De plot is interessant en de verhaallijnen komen op
soepele wijze bij elkaar.
Er is slechts één punt van mogelijke kritiek en dat
betreft de afbeelding op de cover van het boek. Die lijkt niet te sporen met de
dramatische gebeurtenis in het verhaal, althans als beoogd is de hulpeloosheid
van Charlotte na haar val weer te geven. Op de cover ligt de vrouw in het bad,
terwijl Charlotte vanuit het bad op de badkamervloer terecht kwam.
Deze mogelijke misser heeft evenwel geen invloed op de
waardering van het boek.
“Als padden schreeuwen” is een zeer geslaagde thriller in
een fraaie serie en verdient vier helder stralende sterren.
Reacties
Een reactie posten