Antoinette Kalkman: Bonuszoon
In mei 2019 debuteerde Antoinette Kalkman met de
psychologische thriller “Bonuszoon”. Het boek beleefde in november al zijn
derde druk. De vele zeer positieve meningen over het boek noopten ertoe het
alsnog te gaan lezen.
In de proloog bevindt hoofdpersoon Lauren zich in benarde omstandigheden. De lezer staat direct op scherp, maar moet daarna wel lang wachten op het opnieuw sterk oplopen van de spanning. Op zich is dat overigens helemaal geen bezwaar, het zegt iets over de functie van een proloog in een thriller.
Lauren Valerius is beeldend kunstenares en moeder in een samengesteld gezin met haar vriend Mark. Het gezin telt maar liefst vijf dochters. De relatie van Lauren en Mark staat onder druk, zoals Kalkman met een fraai stijlbloempje aangeeft:
“….., realiseer ik me
als ik hem aankijk. In zijn ogen vallen de brokstukken van onze relatie voor
mijn voeten neer.”
Als Lauren oververhit met de auto naar Harlingen wil
vertrekken om rust te zoeken op Vlieland, komt buurjongen Bart onder de wielen
van de auto terecht. Hij is dood. Lauren beseft niet wat er in een flits is
gebeurd. Ellen van der Molen, de andere hoofdpersoon in het verhaal, is moeder
van Bart en drie andere zoons, en is verlaten door haar onbehouwen man Cornald.
Zij reageert bij het zien van de gevolgen van de aanrijding begrijpelijkerwijs
hysterisch en beschuldigend.
Het is het begin van een vreselijke nachtmerrie voor Lauren
die door de politie wordt opgepakt op verdenking van dood door schuld, of erger.
Die verdenking wordt onder meer gevoed door het feit dat Bart tot grote
ergernis van Lauren veel optrekt met haar man Mark.
Lauren krijgt een piketadvocaat toegewezen. Deze Joris
Sorber lijkt aanvankelijk een zwakke, weinig geïnteresseerde en chaotische
figuur maar dat beeld trekt zienderogen bij in de loop van het verhaal.
Intensieve, goed beschreven verhoren volgen waarna Lauren in afwachting van
haar rechtszaak uiteindelijk naar huis mag. Vanaf dat moment doen vele
gebeurtenissen de spanning allengs oplopen. Het verhaal neemt diverse wendingen
die deels voorzienbaar zijn en soms verrassend. De ontknoping is voor
doorgewinterde thrillerlezers niet geheel onverwacht, maar zeker creatief
bedacht.
Antoinette Kalkman heeft een soepele schrijfstijl. Zij is een vaardige stiliste met de pen. Haar taalgebruik is niet ingewikkeld en wordt af en toe gesierd met fraaie zinsneden die oorspronkelijk zijn en geenszins gewrongen.
Twee voorbeelden:
“De lucht laat zich
van zijn humeurige kant zien.”
“De dood heeft geen
haast als hij eenmaal binnen is.”
Het verhaal is opgebouwd in kernachtige hoofdstukken met (onregelmatig)
wisselend perspectief: nu eens wordt verteld vanuit Lauren, dan weer vanuit
Ellen. De bepaaldelijk complexe karakters van de belangrijkste personages in
het boek worden mooi uitgediept, zij het dat sommige aan hen toegeschreven gedragingen
wel érg ver gaan. Ook de psychologische aspecten van relaties en de
problematiek van samengestelde gezinnen komen goed uit de verf.
Vooral in het eerste deel moet de lezer alert zijn op het
tijdstip van handeling dat in de titel van elk hoofdstuk vermeld is. Dat
fluctueert nogal waardoor het vasthouden van de samenhang in het verhaal even
een uitdaging is. Die is echter zonder meer haalbaar, en dan ontvouwt zich een
interessante geschiedenis die voortdurend intrigerend is.
De levensbedreigende situatie waarin Lauren verzeild raakt,
lijkt op onderdelen onrealistisch, vooral tegen de afloop. Dat doet enigszins
afbreuk aan het boek. De dubbele betekenis van de titel van het boek wordt in
het laatste deel glashelder. Mooi gevonden!
De eindredactie van het boek is goed, al zijn er enkele
steekjes gevallen.
Antoinette Kalkman heeft met “Bonuszoon” een sterk en veelbelovend
debuut in thrillerland gemaakt. Het zonder meer lezenswaardige boek is méér dan
gewoon goed en krijgt 3,5 ster.
Reacties
Een reactie posten