Herman Koch: Een film met Sophia
Herman Koch is bij het grote publiek als schrijver vooral bekend door zijn roman “Het diner” uit 2005. Dat boek is ook meermalen verfilmd en als toneelstuk in het theater gebracht. Het oeuvre aan boeken van Koch is groot. In het grijze verleden las ik diverse boeken van hem, daarna lange tijd niet.
In augustus 2021 kwam “Een film met Sophia” uit dat meteen aan de top van de bestsellerslijst stond en nog steeds staat. De beschrijving van het verhaal is aantrekkelijk, en lijkt vaag te wijzen in de richting van een MeToo-affaire. In een interview met Koch in Mezza, de zaterdagbijlage van het Algemeen Dagblad, doet hij een prikkelende uitspraak:
“Ik wilde
proberen juist géén MeToo-verhaal te schrijven, want dat is de tijdgeest van
nu, het moment, maar dat waait weer over.”
Over dat overwaaien zullen de meningen verdeeld zijn en
blijven. Ik geloof daar in elk geval helaas niet in. De nieuwsgierigheid naar
het boek was evenwel meteen gewekt.
Ik-persoon en verteller is de al wat oudere filmregisseur
Stanley Forbes. Als hij een feestje wil afbellen vanuit het door hem bedachte
“recht op geen zin hebben”, krijgt hij een appje van de bevriende schrijver
Karl Hermans met de vraag of hij weet waar diens dochter Sophia is. Ze is de
afgelopen nacht niet thuisgekomen. En dan wordt de lezer direct op scherp
gezet: Sophia komt op blote voeten, slechts gehuld in een voor haar veel te
groot t-shirt van Stanley in diens huis naar beneden…
“Misschien is het
beter als je straks je vader even belt, of hem in elk geval een berichtje
stuurt.”
Forbes is vanaf hun eerste ontmoeting gebiologeerd door de
pure schoonheid en onbevangenheid van de dan zestienjarige Sophia. Hij wil haar
de hoofdrol geven in zijn nieuwe film “Terug naar huis”. Dat gebeurt ook, de
gerenommeerde maar door Forbes verfoeide Nederlandse acteur Michael Bender
wordt de tegenspeler van Sophia. De filmopnamen vinden plaats in Sydney
(Australië). Tijdens en na de sessies krijgt Stanley velerlei denkbeelden over
de uiteindelijke opzet van de film. Met argusogen ziet hij hoe Michael Bender
ter plaatse flirt met zijn jeugdige tegenspeelster.
De film wordt goed ontvangen. Bij de première wordt in het
verhaal haarscherp geregistreerd hoe afgunst, haat en nijd een grote rol spelen
in de filmwereld. En dan volgt een wending die sommige lezers wel aan voelen
komen.
Herman Koch heeft een heldere schrijfstijl. In gemakkelijke
bewoordingen komen de beoogde taferelen goed tot leven. De aandachtige lezer
bekruipt al snel het gevoel dat er sprake kan zijn van MeToo-achtige
gebeurtenissen. Het wordt echter op geen enkele wijze duidelijk hoe de vork in
de steel zit. Het verhaal verloopt vrij traag. Met soms wollige beschrijvingen
betreedt de auteur regelmatig zijpaden, althans ten opzichte van de titel van
het boek. Koch neemt niet alleen de filmwereld, maar ook de schrijverswereld op
de hak. Hij portretteert filmproducent David Rottenberg als een oplichter die
in grote weelde leeft terwijl hij viermaal failliet is gegaan. Ook uit Koch
onverholen kritiek op het massatoerisme met een wonderbaarlijke tirade over
onder meer de befaamde Sagrada Familia in Barcelona. Hij breekt die figuurlijk
tot de grond toe af. Vele anderen (ik ook) zijn evenwel mateloos geïntrigeerd
door dit onwaarschijnlijk fraaie bouwwerk.
Het boek bevat daarmee een opvallende dosis sarcasme over
heilige huisjes die als elitair worden neergezet. Dat is Koch wel eigen, ook
vanuit zijn andere creatieve bezigheden. En het is verfrissend, en zal vele
lezers aanspreken. Het verhaal is door zijn vele uitweidingen wel wat traag
geworden, maar dat stoort niet erg. De
lezer blijft tot tegen het einde van het verhaal bevangen door de vraag of hier
nu wel of niet sprake is van een jong, mooi meisje dat in handen is gevallen
van een op seks beluste oudere regisseur die misbruik maakt van zijn
machtspositie. Onder meer de kwestie rond Harvey Weinstein roept deze gedachte
gemakkelijk op. En dan is het verhaal nogal plotsklaps afgelopen. Onbeantwoorde
vragen blijven, maar de titel van het boek is wel volledig behandeld.
“Een film met Sophia”
is een niet-alledaags boek met een onverwachte lading. Het is een goed en
lezenswaardig boek en verdient drie stralende sterren.
Reacties
Een reactie posten