Sander Bax: De literatuur draait door
Deze boekbespreking uit 2019 is om onbekende redenen destijds niet in deze blog opgenomen. Het boek verdient nog steeds alle aandacht. De auteur is inmiddels hoogleraar in Tilburg.
Sander Bax is hoofddocent literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg. In februari 2019 verscheen zijn boek “De literatuur draait door” met als ondertitel “De schrijver in het mediatijdperk”.
Het boek begint met de onvergetelijke aanvaring tussen Connie Palmen en Saskia Noort over het begrip “literaire thrillers”. Lees haar hier terug of kijk het fragment terug op http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/63473
“De mediatisering van
de literatuur die het onderwerp is van dit boek, wordt regelmatig beschouwd als
dé oorzaak van de crisis waarin de literatuur zich volgens de
cultuurpessimistisch aangelegde essayisten bevindt.” (blz. 28)
Het gaat om het verschijnsel dat massamedia steeds meer
invloed krijgen op de literatuur en de schrijvers. Als echte wetenschapper gaat
Bax in het kader van de probleemafbakening eerst op zoek naar de meest passende
definitie van het begrip “literatuur”. Dat is nog niet zo eenvoudig, diverse
opvattingen komen aan de orde. Een intrigerende definitie blijkt die van Roman (nomen est omen) Jakobson: “literatuur
is die vorm van taalgebruik die –anders dan alle andere vormen van
communicatie- de aandacht op zichzelf vestigt.”
Bax analyseert na de ontwikkeling van het theoretische kader
vervolgens aan de hand van tal van aansprekende voorbeelden uit de literatuur
de dwarsverbanden en wisselwerking tussen schrijvers en media. Zo bespreekt hij
de status van bestseller met verwijzingen naar “Het diner” van Herman Koch en
“Haantjes” van Kluun.
Ook de bekende rechtszaak die Saskia Noort aanspande tegen
Liselotte Stavorinus wier boek “Het reservaat” plagiaat zou zijn van Noorts “De
eetclub”, passeert uitgebreid de revue.
“Met het oordeel dat
beide literaire thrillers voorzien zijn van een ‘bijzondere samenhang’ en
daardoor aanspraak kunnen maken op auteursrecht, lijkt de rechter te impliceren
dat dit soort boeken wel degelijk literaire kenmerken heeft.” (blz. 129)
Vele voorbeelden larderen het steeds interessante betoog van
Bax. Zo komen Griet Op de Beeck, A.F.Th. van der Heijden, Abdelkader Benali,
Kristien Hemmerechts, Ilja Leonard Pfeijffer, Leon de Winter, Joris Luyendijk,
Tom Lanoye, Anil Ramdas en Joost Zwagerman voorbij in analyses over een van hun
boeken met specifieke kenmerken.
“Door hun romans zo
nadrukkelijk te baseren op actuele kwesties (noot CK: het gaat hier over
Kristien Hemmerechts met haar boek over Michelle Martin, en Abdelkader Benali
met zijn boek over Badr Hari), reageren deze schrijvers op de controverse in de
media en krijgen zij ook de gelegenheid om in praatprogramma’s over deze
kwesties te komen spreken. Dat levert hun niet alleen (commerciële)
media-aandacht op, maar het geeft hun ook de gelegenheid om zich met het
maatschappelijk debat te bemoeien.” (blz. 185)
In “De literatuur draait door” behandelt Bax drie thema’s:
1.
De succesmythe
2.
De media-aandacht door authenticiteit,
intimiteit en echtheid
3.
De taal van de media in de romans
“Autobiografisch
schrijven voedt het verlangen van de media om over bekende figuren te roddelen.
Dat leidt ertoe dat schrijvers in hun romans steeds vaker de grens tussen
fictie en werkelijkheid opzoeken, benoemen of ter discussie stellen.” (blz.
319)
De voorbeelden van boeken voor deze prikkelende stelling
liggen voor het oprapen.
Sander Bax heeft een fraai en goed gedocumenteerd werk
afgeleverd. Ofschoon het wetenschappelijk getint is, heeft Bax het verhaal zeer
toegankelijk weten te maken. Zijn schrijfstijl is zeker voor een onderwerp als
dit met diepgaande analyses van maatschappelijke verschijnselen rond media en
literatuur lofwaardig helder. Ook lezers die niet gewend zijn aan het lezen van
boeken met een wetenschappelijk karakter, kunnen hun hart ophalen. Het is
zonder meer interessant om eens indringend te kijken naar de interactie tussen
media en schrijvers, en dan vooral vanuit de doelstellingen van beide partijen.
Het toekennen van sterren aan dit boek is vanwege de beoogde
doelgroep bijna onbegonnen werk. Voor diegenen die zich via een boek eens willen
verdiepen in het behandelde onderwerp, is het zeer lezenswaardig. Voor hen is
de kwalificatie van dit boek “zeer goed”, ofwel vier sterren.
Reacties
Een reactie posten