Boris Dittrich: De waarheid liegen
Is het moord? Is het een ongeluk? Is het zelfdoding? Als een
man in het metrostation Grand Central Terminal bij het perron van lijn 7 door
een aanstormende metrotrein wordt doodgereden, zijn dat de vragen die moeten
worden beantwoord.
In “De waarheid liegen” laat Boris Dittrich haarfijn zien
hoe elke getuige een eigen waarneming en perceptie heeft van een gebeurtenis,
zeker als dat een traumatische is. De boeiende gesprekken van de auteur met een
filosofisch onderlegde schoenpoetser (!) in New York vormen de rode draad in
het verhaal.
Allereerst wordt het drama beschreven vanuit een persoon die
er rechtstreeks bij betrokken is. Daarna worden de waarnemingen van steeds een
andere getuige uit het levende tafereel op het metroperron ten tijde van de
dramatische gebeurtenis op onderhoudende wijze onder een vergrootglas gelegd. Het
verhaal van die getuige begint steeds met datgene wat hij of zij in de aanloop
naar het drama buiten het metrostation heeft meegemaakt.
Een rijk geschakeerd gezelschap van getuigen komt ten
tonele. Een man die een portemonnee met creditcards heeft gevonden, een
homoseksuele kunstschilder, een kansrijke deelneemster aan American Idol (de
oplettende lezer ziet hier een duidelijke parallel met een van de verhaallijnen
in het recente boekje “Barst” van Dittrich), een moeder wier dochter spoorloos
is verdwenen, een journaliste met een gevoelige liefdesaffaire, een financieel
adviseur die een gecorrumpeerde kunstveiling verstoort, de bestuurder van de
ongeluksmetrotrein, een jeugdige pianist op het metroperron en tot slot de man
die om het leven komt.
Hun respectieve verhalen zijn boeiend, invoelend, fraai
gedetailleerd en indringend beschreven. Het boek eindigt met een intens drama
rond de verwerking van het gebeurde door een van de getuigen.
Dat Boris Dittrich een zeer goede penvoering heeft, is
bepaaldelijk geen nieuws. In zijn thrillers, zoals onder meer de meest recente
“W.O.L.F.” (2016) en “Halszaak” (2017), heeft hij daar al blijk van gegeven.
“De waarheid liegen” is een wat ouder boek van hem, het
dateert uit 2013. Het woordgebruik en de schrijfstijl van de auteur zijn ook
hier voortreffelijk, en de compositie van het verhaal is knap bedacht en
uitgewerkt. Het boek wordt aangemerkt als een roman, en dat is het ook maar dan
wel van een heel bijzondere soort. Eenzelfde gebeurtenis wordt steeds vanuit
een andere invalshoek bekeken. Dat werpt uiteindelijk een bijzonder licht op de
afhandeling van de kwestie door justitie.
De opzet van het verhaal is zeer
oorspronkelijk en doordacht. De aandachtige lezer krijgt talloze subtiliteiten
voorgeschoteld, verpakt in een levensecht verhaal vanuit zeer diverse
personages. De schrijver blijkt een levendige fantasie te hebben doch blijft
voortdurend met beide benen op de grond. Heel knap!
“De waarheid liegen” is een indrukwekkend boek dat vier
glasheldere sterren ofwel de kwalificatie “zeer goed” verdient.
Misschien is het zelfs wel in de categorie “buitengewoon”
onder te brengen.
Reacties
Een reactie posten