Toni Coppers: Engel
“Engel” (2009) is het tweede deel in de serie thrillers van
Toni Coppers rond Liese Meerhout.
Het verhaal begint met een bizarre scène, als
nachtwaker Alain Richaux in het Museum voor Schone Kunsten in Brussel onder een
befaamd schilderij een beeldje van een engel aantreft in een plas bloed. Bij
het tafereel is een wonderlijke tekst gevoegd: “de lafheid de wreedheid het
kwaad”.
Liese Meerhout is nog hoofdinspecteur bij de Cel
Kunstcriminaliteit. Haar commissaris Mercier is met ziekteverlof, en diens
waarnemer Gaetan Lauwers is een uiterst onaangename man die het bloed onder de
nagels van zijn ondergeschikten haalt. Liese heeft gemengde contacten met kunsthandelaar
Simon de Vere –bekend uit het eerste deel “Niets is ooit”- en Florian
Loosdrecht, topman van het museum.
Plots ontvangt Liese cryptische boodschappen die afkomstig
lijken te zijn van de dader van de “grap” in het museum. Die berichten duiden
op te verwachten ernstige delicten.
Dan wordt een man vermoord en als het ware tentoongesteld in
een vooropgezet tafereel dat is geïnspireerd op het befaamde schilderij van de
dood van Marat. De scherpe analyse van Liese leidt ertoe dat zij wordt
toegevoegd aan Moordbrigade (ook Crim genoemd) waar de leiding rust op de ook
al niet gemakkelijke hoofdinspecteur Niels Hoogvliet. Een van de inspecteurs in
dat team is Benny Seynaeve, een irritante man die van meet af aan een gespannen
werkrelatie met Liese heeft.
Na een tweede moord wordt de druk op de politiemensen
onmenselijk groot omdat er aanwijzingen voor een derde moord worden ontvangen.
Opnieuw zijn het diepgaande puzzels.
De plot komt in het laatste deel van het verhaal tot volle
wasdom en is fijnzinnig geconstrueerd. In de epiloog krijgt de lezer nog een
geweldige uitsmijter voorgeschoteld.
Toni Coppers blijkt al in het begin van deze fraaie serie
een begaafd stilist. Met ogenschijnlijk eenvoudige maar vlijmscherpe
observaties weet hij in kort bestek een levendig beeld te schetsen van de
gebeurtenissen. Meer dan in het eerste deel is er aandacht voor de
privéroerselen van Liese, en die informatie is goed afgewogen tegenover het
zakelijke deel van het verhaal.
Goede wijn behoeft geen krans. Dit gezegde gaat op voor de
boeken van Coppers. De kwaliteit is constant en hoog. Hoezeer de schrijver ook
productief is, hij doet geen concessies. En dat is lofwaardig.
“Engel” krijgt vier stralende sterren.
Reacties
Een reactie posten