Manon Uphoff: Vallen is als vliegen
De vreselijke dood van haar halfzus Henne die in 2015 op
69-jarige leeftijd na zichzelf uitgehongerd te hebben van de trap viel en hulp
weigerde, bracht bij de gelouterde schrijfster Manon Uphoff een tientallen
jaren opgekropte woede aan de oppervlakte. Een woede, die zij sinds haar
jongste jaren had verdrongen en inwendig had beteugeld.
In haar deels
autobiografisch getinte roman “Vallen is als vliegen” beschrijft zij een
uiterst gevoelig onderwerp uit haar zeer pijnlijke verleden waarin zij
opgroeide in het kinderrijke gezin van haar vader Henri Holbein, een kunstenaar
en later wiskundige. De naam Holbein is gekozen om geen direct zichtbare band
met de naam Uphoff te creëren en refereert aan de befaamde Duitse schilder die
een hoge dunk van zichzelf had.
Uphoff duidt haar vader in het boek vaak aan
met zijn initialen HEHH; hij heette voluit Henri Elias Hendrikus Holbein. Ook
noemt ze haar vader soms de Minotaurus naar de mythologische figuur die half
mens half dier was in het Labyrint op Kreta. En dat is niet zonder reden.
“En werd, in een even
eigenzinnige als in zijn tijd mogelijk gemaakte verknoping van het christendom
met de vergoddelijkte mens en de Kunstenaar als scheppende macht, HEHH heer en
meester over de paarden, pionnen, torens en lopers… en nu dan de dame. Dit huis
een speelveld waar al het gedachte, gewenste en gevreesde werkelijkheid kon
worden.”
De in 2001 overleden Holbein blijkt een vreselijk mens te
zijn geweest. Hij zag zichzelf binnen het gezin als een Godheid met alle
denkbare rechten en misbruikte zijn vier dochters vanaf prille leeftijd. Hij
hield hun voor dat het normaal was dat een vader zo met zijn dochters omging.
Het was een extreme vorm van machtsmisbruik waarbij moeder Anna Alida niet
zozeer wegkijkend (zoals vaak gebeurt) als wel onkundig was van de situatie.
Het misbruik wordt in het boek vrijwel niet expliciet beschreven, maar de fraaie
stijl van Uphoff roept ook bij de lezer direct een grote afschuw jegens Holbein
op.
Manon Uphoff is een van de grote romanschrijvers in
Nederland. Met fijnzinnig taalgebruik en prachtige zinnen schrijft zij over
haar eigen trauma’s op een bijna onmenselijk beheerste wijze. Incest en
seksueel misbruik komen vermoedelijk veel meer voor dan je zou denken. Maar er
dan uiteindelijk zo openhartig over schrijven, vergt buitengewoon grote moed.
Niet alleen vanwege de enorme invloed op het voorbije én actuele leven van de
schrijfster zelf, maar ook vanwege het niet geringe risico van misprijzing in
de publieke opinie zoals Griet Op De Beeck van veel kanten heeft ervaren na
haar boek “Het beste dat we hebben”, handelend over eenzelfde autobiografisch
thema.
Het verhaal van Uphoff maakt diepe indruk, niet alleen
vanwege de hoge literaire kwaliteit maar ook vanwege de beschaafde wijze waarop
zij haar grote jeugdtrauma en dat van haar zussen behandelt. Her en der is
zelfs een vleugje humor te bespeuren die geenszins ongepast is maar de lezer
een momentje van ontspanning biedt in een zwaar verhaal. Het boek is goed
leesbaar en ook zeer lezenswaardig.
Met “Vallen is als vliegen” heeft Manon Uphoff een
meesterwerk van buitengewone klasse geschreven dat vijf sterren verdient.
Reacties
Een reactie posten