Lina Bengtsdotter: De kinderen die het bos in gingen
En alweer regent het superlatieven over een Scandinavische
thriller. Op de achterflap van “De kinderen die het bos in gingen” van Lina
Bengtsdotter is te lezen:
“Dit is dé grote
Zweedse crimesensatie.” (Dagbladet)
“Hopelijk gaan we nog
meer horen van deze rebelse Zweedse politieagent.” (VN Detective- &
Thrillergids)
“Briljante detective,
indringend als een Zweedse zomernacht.” (Dagens Nyheter)
De vrouwelijke detective Charlie Lager onderzoekt in haar
geboortedorp Gullspäng een cold case.
In 1989 is daar een meisje spoorloos verdwenen. Deze Francesca Mild is de
dochter van Rikard en Fredrika Mild en woonde op het landgoed Gudhammar. In de
proloog is zij tijdens het herfstgala op zoek naar haar schoolvriendje Paul
Bergman. Francesca krijgt door de reactie van een groepje jongens die zij niet
mag, een onbestemd gevoel.
Charlie is ook om een andere reden terug in Gullspäng. Haar
baas Challe wil dat Charlie zich onder behandeling stelt vanwege haar
drankgebruik. Ze komt bij psychologe Eva terecht.
Vervolgens komt het verhaal met voortdurende
decorwisselingen en flashbacks langzaam op gang. In de verhaallijn uit 1989
staat Francesca centraal en is zij veelal de ik-figuur. Er gebeuren in de
beleving van Francesca enkele vreselijke dingen. De lezer vraagt zich soms af
of die gebeurtenissen echt zijn of ontsproten zijn aan de fantasie van het
meisje.
In het heden trekt Charlie veel op met journalist Johan Ro.
Enige tijd staat het roerige privéleven van haar vriendin Susanne in het
middelpunt.
Opmerkelijke personen als de stokoude psychiater Sixten Molan,
Charlies collega Anders, Francesca’s zus Cécile en haar man Henrik Stiernberg,
en begrafenisondernemer Jacob Bergman (jawel, de broer van) maken hun
opwachting.
De afloop openbaart zich pas aan het uiterste einde van de
406 bladzijden van het boek. En die is voor doorgewinterde thrillerlezers
weinig verrassend.
Op de schrijfstijl van Lina Bengtsdotter is weinig aan te
merken. Het verhaal is gemakkelijk leesbaar door het soepele taalgebruik.
Daardoor gaan de vele wisselingen in de tijd én in de ik-persoon niet ten koste
van de aandacht van de lezer. Maar in een thriller, zeker een die zoveel lof
wordt toegezwaaid, mag wel enige spanning, al is het maar onderhuidse, zijn.
Die ontbreekt echter nagenoeg. De lezer die van een traag kabbelend verhaal
houdt komt wel aan zijn of haar trekken, maar de liefhebber van spanning en een
sterke plot slaat het boek teleurgesteld dicht.
De plot is flinterdun en
simpel, en daar brengen de vele verhandelingen over familieverhoudingen en opmerkelijk
menselijk gedrag geen verandering in.
Er is vast wel een doelgroep voor dit boek, maar de
hierboven geciteerde loftuitingen doen overdreven aan.
Vooral door de eenvoudige en voorspelbare plot en het
gezapige verloop van het verhaal krijgt het boek niet meer dan tweeëneenhalve ster.
Reacties
Een reactie posten