Rudy Soetewey: Bericht van de overkant
De Vlaamse schrijver Rudy Soetewey heeft inmiddels een
respectabele bibliografie. Na een drietal romans begon hij in 2001 aan het
genre thrillers. Het waren standalones van hoge kwaliteit. Van deze boeken zijn
“Vrienden”, “Terecht” en “Salami” op deze blog besproken. Maar ook “Moord”,
“Getuigen”, en “2017” behaalden de
classificatie “zeer goed”, en “Bewijs het maar” kreeg destijds zelfs de
waardering “buitengewoon” met vijf sterren.
Het voorlaatste boek van Soetewey “Salami” leek de aanzet
tot een nieuw genre, namelijk de humoristische thriller. Met zijn nieuwste boek
“Bericht van de overkant” slaat de schrijver (tijdelijk?) een andere weg in.
In een humoristisch voorwoord geeft hij aan wat hem heeft
bewogen juist dit verhaal op te tekenen. Hij praat in zijn slaap. En heeft zijn
woorden opgenomen en uitgeschreven:
“Nu ja: ik? Het was
wel mijn stem, maar het waren niet mijn woorden. Ik heb wel degelijk andermans
woorden uitgesproken en daarna op papier gezet. Waarom? Lees, en je zult
begrijpen.”
En dan ontspint zich een heel bijzonder verhaal. Het is
nauwelijks mogelijk iets inhoudelijks erover te zeggen zonder in spoilers
verzeild te raken.
De ik-persoon overkomt een dramatische gebeurtenis waardoor
hij in een soort hier niet nader te omschrijven schijnwereld terechtkomt.
Vandaaruit heeft hij via Het Systeem contacten en ontmoetingen met mensen van
allerhande pluimage en uit allerlei tijdperken, en ook met zijn labrador Feike.
Hij raakt geobsedeerd door een komende vreselijke gebeurtenis in de buurt van
Antwerpen die door drie criminelen wordt voorbereid. Op verschillende manieren
tracht hij waarschuwingen daaromtrent bij de verantwoordelijken in Antwerpen te
krijgen.
In een conversatie met Vrouwe Justitia spreekt deze de
volgende opzienbarende, maatschappijkritische woorden:
“Ze hebben me zelfs
geblinddoekt. Dat zou zogezegd objectiviteit garanderen. Van een belediging
gesproken! Daarvoor heb ik geen blinddoek nodig. Weet je waarvoor die echt
dient? Om te vermijden dat ik al de smeerlapperij en het gesjoemel zie.
Rechtvaardigheid? Koopwaar is het geworden!”
Goede wijn behoeft geen krans, dat geldt ten zeerste voor de
schrijfstijl van Rudy Soetewey. Het verhaal van “Bericht van de overkant” is
zonder meer apart. Zó apart dat de lezer zich in den beginne enige tijd
afvraagt waar het nu eigenlijk over gaat. Maar gaandeweg beklijft het verhaal meer
en meer, al is het niet eenvoudig grip op de materie te krijgen. Dat lukt de
hoofdpersoon zelf ook niet echt, dus is dat niet zo vreemd. Wat blijft is een bijna
surrealistische leeservaring die eindigt in een creatief geschapen loophole.
Blijft de vraag waarom het boek het opschrift “thriller”
draagt. Dat is het naar mijn mening zeker niet. De lezer die een spannende plot
rond een misdaad met een sensationele ontknoping dienaangaande verwacht, zal
niet zo aan zijn trekken komen. “Bericht van de overkant” is nauwelijks in een
bestaand genre onder te brengen. En dat maakt het ook meteen een bijzonder
boek. Het is zeer lezenswaardig en bevat tussen de fantasierijke delen van het
verhaal door kritische en interessante wijsheden waarin we de schrijver Rudy
Soetewey herkennen.
“Misschien had ik er
beter aan gedaan niet te reageren. Sommige automatismen zitten echter diep, en
een reflex doet nu eenmaal geen beroep op verstand.”
De eindredactie verdient een compliment. Het boek is
nagenoeg foutloos, en dat komt in boekenland niet zo vaak voor.
“Bericht van de overkant” is een zeer goed boek en krijgt
vier heldere sterren.
Reacties
Een reactie posten