Hans Münstermann: De bekoring
Hans Münstermann is een Nederlandse schrijver met een
indrukwekkende bibliografie. Zijn meest recente roman “De populist” uit 2019
was welhaast profetisch. Een van zijn bekendste oudere boeken stond al lange
tijd op mijn lijst van nog te lezen boeken. Het kreeg alsmaar geen kans, omdat
er zoveel mooie nieuwe boeken verschijnen die dan toch voorrang krijgen.
“De bekoring” is geschreven in 2006 en won in dat jaar de
AKO Literatuurprijs. Dat kan een aanbeveling van gewicht zijn. En is dat ook
zo?
Hoofdpersoon in het verhaal is Andreas Klein, een karakter uit eerdere boeken van Münstermann (die ik niet heb gelezen). Als hij thuis komt van zijn werk, vertelt zijn vrouw hem dat zijn moeder is overleden. Doordat het afschuwelijke gijzelingsdrama in Beslan op dat moment actueel is, blijkt de lezer zich te bevinden in het jaar 2004. Andreas gaat met zijn broers en zussen Brunhilde, Jantje, Pietje, Irene en Etter (!) naar het huis van moeder Marianne en haar partner Alain.
Ter plaatse duiken herinneringen uit het verleden op. Moeder
Marianne heeft in 1960 zonder opgaaf van redenen plotsklaps het gezin verlaten
om niet meer terug te komen. In dat jaar vond de machtsomwenteling in Congo plaats waarbij de beruchte leider Loemoemba werd afgezet. Dat element
keert met enige regelmoet terug in de fragmenten die bij de kinderen in 2004 in
gedachten komen.
De architect Van Epen is in 1960 getuige van het vertrek van
Marianne Klein en volgt haar op afstand. Mijmeringen uit de twee jaren buitelen
over elkaar. Zo ook bij de kinderen
Klein, die veel moeite hebben met het kanaliseren van hun emoties. Sterker nog,
dat lukt hen niet goed. Etter doet zijn naam (bijnaam?) alle eer aan met zijn
soms stuitende verbale gedrag. Het verhaal eindigt met de aanvang van de
begrafenis of crematie –dat was een strijdpunt tussen de kinderen, dat niet,
althans niet onomstotelijk wordt opgehelderd- van Marianne.
Hans Münstermann is een begaafd stilist. Met korte heldere
zinnen schetst hij een duidelijk beeld van de personen en gebeurtenissen. Zijn
taalgebruik is soepel. Door de fragmentarische opbouw van het verhaal moet de
lezer zich bij tijd en wijle wel enigszins inspannen om de lijn vast te houden.
Thema van het boek zijn vooral de menselijke vaak heftige emoties en de
moeilijkheid deze te verwerken. De kinderen hebben ruim veertig jaar na dato de
emoties rond het vertrek van hun moeder nog steeds niet onder controle. Dat
menselijke element heeft de schrijver mooi in beeld gebracht.
“De bekoring” is in zijn genre zonder meer een lezenswaardig, goed boek.
Reacties
Een reactie posten