Ragnar Jónasson: Ademloos
In januari 2020 verscheen het Nederlandse debuut “Sneeuwblind” (4*) van een in ons land nieuwe ster aan het Scandinavische thrillerfirmament in de persoon van de IJslander Ragnar Jónasson. Het was het begin van een succesvolle serie rond de jonge rechercheur Ari Thór Arnason. De verhalen spelen zich af in het woeste en veelal ijskoude en besneeuwde noorden van IJsland. De originele boeken zijn overigens zo’n tien jaar eerder verschenen.
In mei 2022 verscheen na “Inktzwart” (4*) en “Poolnacht” (4*) het vierde deel “Ademloos”. De vertrouwde hoofdpersonen Ari, diens partner Kristin en Ari’s voormalige chef Tómas spelen weer de eerste viool. In de proloog, hier “Inleiding” genoemd, wordt een angstwekkend en dramatisch tafereel van vijfentwintig jaar geleden beschreven: een jong meisje valt van een hoge rots te pletter.
Het verhaal begint met de terugkeer van de nu 33-jarige Ásta
Káradóttir (de IJslanders zijn net als de Basken scheutig met accenten op
eigennamen) op de onheilsplek. Zij is de zus van het meisje dat van de rots
viel, en heeft dat als jong kind zien gebeuren vanuit het zolderraam van het
huis. Ze logeert weer bij Dóra en Óskar, broer en zus. Zij wonen op een
verlaten plek waar alleen Reynir en Arnór zich wel eens vertonen. Dan komt ook
Ásta om het leven door een val van dezelfde rots.
Tómas gaat onderzoeken of er echt sprake is van de veronderstelde zelfmoord. Hij vraagt de hulp van Ari op de plaats des onheils die ver buiten diens rayon ligt. Die twijfelt even om twee redenen, het is bijna Kerstmis en Kristin is hoogzwanger. Omdat zij opmerkelijk meegaand reageert op de vraag, gaan ze samen op missie naar Blönduós waar ze tijdens het onderzoek in een hotel verblijven.
Het is het begin van een interessant onderzoek in een
duistere zaak waarin zelfmoord en moord dicht bij elkaar lijken te liggen. En
tijdens de naspeuringen valt er nóg een dode. De ernstig zieke Dóra wordt in de
ochtend dood in haar bed aangetroffen. Een toevallig detail in de slaapkamer
roept het vermoeden op dat er een misdrijf in het spel is, doch concrete sporen
zijn er niet.
Ook de dood van Ásta is met mysterie omgeven. Kort voor haar
dood heeft ze seks gehad. Met wie is een volslagen raadsel. Is het de dader van
een moord geweest? De ontrafeling van de plot geeft de rechercheurs veel
hoofdbrekens. Door een plotselinge aanwijzing komt de zaak in een
stroomversnelling, al zijn de mogelijke betrokkenen allen zeer terughoudend en
soms ook leugenachtig. Door een volhoudend en intelligent optreden van Ari
wordt de zaak met een zeer verrassende wending opgelost.
Ragnar Jónasson heeft een fijnzinnige penvoering. De groei
naar volwassenheid van de nog jonge Ari is zowel in het werk als in privé mooi
opgebouwd. Het taalgebruik is afgewogen en helder. De zinnen zijn nimmer
ingewikkeld en scheppen tóch razendsnel een duidelijk beeld van de mensen en de
schitterende woeste natuur waarin het verhaal zich afspeelt. Ofschoon het
aantal potentiële verdachten, als er al sprake is van een misdrijf, uiterst
beperkt is gelet op de mise-en-scène kent het verhaal toch de nodige diepgang.
Jónasson heeft het opnieuw waargemaakt. Met rake
sfeertekeningen zonder gruwelijk geweld heeft hij weer een mooie sfeervolle compositie
gecreëerd. Ook voor de lezer die nooit op IJsland is geweest, is de typische sfeer
van dat eiland voelbaar.
“Ademloos” is een zeer goed boek en krijgt, het wordt
eentonig, vier kraakheldere sterren.
Reacties
Een reactie posten