Ragnar Jónasson en Katrin Jakobsdóttir: Reykjavik
Van de IJslandse thrillerauteur Ragnar Jónasson is in deze blog eerder de lezenswaardige serie van tot nu toe vier boeken rond rechercheur Ari Thór Arnason besproken. “Sneeuwblind”, “Inktzwart”, “Poolnacht” en “Ademloos” waren alle sfeervol én zeer goed.
In januari 2024 verscheen “Reykjavik”, het resultaat van een
bijzondere samenwerking van Jónasson met de premier van IJsland Katrin
Jakobsdóttir. Zij ontmoetten elkaar in 2020 en bleken een sterke
gemeenschappelijke interesse te hebben: misdaadverhalen. En zo is het gekomen.
N.B. Het IJslands is
bijzonder scheutig met accenten op eigennamen en kent enkele bijzondere letters
die in deze bespreking geparafraseerd zijn.
De geslaagde aannemer Högni Eyfjörd is ten tijde van de
verdwijning van Lára op het eilandje geweest, doch Kristján heeft geen verdere
naspeuringen daaromtrent gedaan.
Dan volgen met tussenstappen van steeds tien jaar
beschouwingen over de vergeefse inspanningen van Kristján om helderheid te krijgen
over de verdwijning van Lára in 1956.
In 1986 speelt zich dan de kern van het verhaal af. Naast de
al bekende advocaat en aannemer komen groothandelaar Finnur Stephensen en zijn
vrouw Pordis, een gevierde actrice, ten tonele. De jonge journalist Valur
Róbertsson bij het weekblad Vikubladid stort zich onder leiding van
hoofdredacteur Dagbjartur Steinsson op de zaak-Lára en achterhaalt langzaam
maar zeker enkele ogenschijnlijk wezenlijke details. In zijn gesprekken met
Óttar en met gemeenteraadslid Páll Johannesson blijken zijn respondenten weinig
toeschietelijk en snel geïrriteerd. Kort nadat Valur een interessante tip
krijgt van een zekere Julia, verongelukt hij. Of is hij vermoord?
Valurs zus Sunna voelt zich geroepen ter nagedachtenis van
haar broer het stokje over te nemen. Samen met Valurs vriendin Margrét doet zij
een schokkende ontdekking, waarna ze zich met grote vasthoudendheid in de zaak
vastbijt. De ontknoping is even onverwacht als fraai.
Ragnar Jónasson heeft zijn voortreffelijke schrijfstijl al
ruimschoots bewezen in de hierboven aangeduide boeken. Het samenspel met Katrin
heeft daarin geen merkbare verandering gebracht. Dat is op zichzelf een fraaie
prestatie. De zinnen en beelden verschijnen zeer soepel en de karakters zijn
goed uitgewerkt. Het verhaal staat geenszins bol van de spanning, net als bij
de eerdere boeken van Ragnar. Dat hoeft ook helemaal niet, het gaat in
hoofdzaak om de plot en de structuur daarvan. Die zijn zonder meer goed.
Onderhuidse spanning is er zeker, maar de typisch IJslandse sfeer voert de
boventoon en maakt het een aangename leeservaring.
Het enige verschil met eerdere boeken van de hand van
Jónasson is dat hier wel tamelijk veel namen en ook typisch plaatselijke
aanduidingen te berde worden gebracht. De verwerking daarvan vraagt enige
flexibiliteit van de lezer, maar is zonder meer haalbaar.
“Reykjavik” is een geslaagde coproductie die als zeer
goed boek vier glanzende sterren verdient.
Reacties
Een reactie posten