Toni Coppers: De moord op Arno Linter

Commissaris Liese Meerhout is terug, en hoe!

Na “Messias” in 2019 maakte Toni Coppers in 2020 een hernieuwd uitstapje naar de overigens ook zeer aansprekende Alex Berger. Hij was evenals in “De zaak Magritte” (2017) het middelpunt in “Val”.

Deze maand (februari 2021) verscheen de achttiende thriller van Coppers (deze keer met als coauteur zijn echtgenote Annick Lambert) rond de beminnelijke én kordate commissaris Liese Meerhout. Een ijzersterke hoofdpersoon met een nog lang niet verstreken houdbaarheidsdatum, zo blijkt onomstotelijk in dit nieuwe boek.



In “De moord op Arno Linter” vindt het titeldrama al snel plaats. De negentienjarige medewerker van het drive-inhamburgerrestaurant Quick Arno Linter wordt op zeer brute wijze omgebracht op het moment dat hij zijn hoofd uit het raampje van het afhaalloket steekt. De zaak komt direct in handen van het oude vertrouwde team van Liese met hoofdcommissaris Frank Torfs, de hoofdinspecteurs Michel Masson en Nouredinne Naybet, en inspecteur Laurent Vandenberghe. Naast hen betreden twee nieuwe karakters het toneel. De eigenzinnige profiler Mark Silva versterkt het team, en de jonge, charmante studente criminologie Daphne de Jong uit Friesland komt stage lopen. Zij straalt een innemendheid en onbevangenheid uit die Michel Masson met al zijn levenservaring op een bevallige manier uit balans brengt.

“Ouder worden, wist Masson ineens heel zeker, was het enige echte drama in het leven.”  

De zoektocht naar de dader van de moord op Arno lijkt al heel snel tot de oplossing te leiden. Een verdachte is direct in beeld, doch de meningen binnen het rechercheteam zijn verdeeld. Liese twijfelt zeer aan het daderschap van de opgepakte verdachte. Een dramatische gebeurtenis stelt het team voor een bijna onoplosbaar probleem.

Als in een natuurgebied bij Antwerpen het lijk van een jonge vrouw wordt aangetroffen, staat het team weer op scherp. Maar Liese die zorgen heeft over de gezondheidstoestand van haar moeder, maakt een verwijtbare fout. Ze wordt door een collega beschuldigd van onzorgvuldigheid met bewijsstukken. De daaropvolgende interne procedure brengt haar enigszins uit haar evenwicht. Als zij een “blaam” (berisping) krijgt, raakt dat haar diep en ze trekt zich terug in haar cocon. Haar irritante collega Johan Dievoort drijft de kwestie verder op de spits, maar krijgt er dan van Liese ongenadig van langs. Er ontstaan ook spanningen tussen Liese en haar partner Matthias. Intussen heeft Michel Masson de nodige privéproblemen. Een filosofisch gesprek tussen Liese en Michel doet hen beiden goed.

Intussen vinden er meer moorden plaats. Het lijkt te gaan om een seriemoordenaar die de politie op arrogante wijze uitdaagt met mysterieuze aanwijzingen in de vorm van raadsels. De sleutel tot de oplossing blijft lang verborgen. Als hij gevonden is, blijkt het een zeer originele plot.

Toni Coppers is een gelouterd en gelauwerd schrijver. Het cliché “goede wijn behoeft geen krans” is in volle omvang van toepassing op zijn werk. Zijn boeken zijn zonder uitzondering van zeer hoog niveau. De schrijfstijl is voortreffelijk en beeldend. Coppers weet de lezer terstond het verhaal in te trekken en laat niet meer los. De karakters zijn steeds interessant, en in dit boek is de rol van de ontwapenende stagiaire Daphne de Jong verfrissend en fraai uitgesponnen. De lezer voelt direct aan waarom Masson zo van slag raakt door haar, ook al spelen daarbij meer factoren een rol. 

De plot is prachtig gestructureerd en verrassend in zijn afloop. Het verhaal is waarlijk verrijkt met een aantrekkelijke dosis privégebeurtenissen van de diverse rechercheurs. Tot slot verdient opmerking dat de eindredactie van het boek zoals steeds in deze serie eminent is.

“De moord op Arno Linter” is het achttiende deel en een nieuw hoogtepunt in de reeks van Toni Coppers met als middelpunt Liese Meerhout. Evenals de in mijn ogen onbetwiste topper in deze sublieme reeks “De jongen in het graf” krijgt dit boek de kwalificatie buitengewoon en daarmee de maximale vijf sterren!

  

Reacties